Vásárlási kisokos karácsonyra

Fogyasztóvédelem - 2008-11-19

Közeleg a karácsony, az elkövetkező időszakban milliók keresik fel a különféle üzleteket, hogy ajándékokkal lepjék meg szeretteiket. Az Országos Fogyasztóvédelmi Egyesület (OFE) az alábbiakban olyan hasznos információkat gyűjtött csokorba, melyek segítenek, hogy számos bosszúságtól megkíméljük magunkat.

-          A leértékelt árura is ugyanazok a jogok vonatkoznak minőségi kifogás esetén. Gyakorta tapasztaljuk, hogy a kereskedők azzal utasítják el a vásárló minőségi kifogását, hogy „akciós termékre nem vonatkozik a garancia”. Fontos, hogy tudjuk: leértékelt terméknél pontosan ugyanolyan jogok (kijavítás, kicserélés, szerződéstől való elállás) illetnek meg minket, mint teljes áru „társaiknál”. Ez alól csupán egy kivétel van: amennyiben a helyszínen a kereskedő felhívja figyelmünket a termék valamely hibájára, és egyértelműen közli, hogy a leértékelés oka az adott hiba, akkor ezzel a hibával kapcsolatban nem élhetünk minőségi kifogással.

 

-          „Vigye a szervizbe!” Több vásárló is találkozott már azzal, hogy amikor az üzletbe (a vásárlás helyére) vitte vissza a meghibásodott terméket, ott továbbküldték őt a szervizbe, mondván a termék javítható, így a szerviz az illetékes. Jó, ha tudjuk, hogy a jogszabályok alapján mi választhatjuk meg, hogy a terméket meghibásodás esetén a vásárlás helyére, vagy a szervizbe visszük vissza. Amennyiben mi az előbbit választjuk, az üzlet köteles intézkedni a termék kijavíttatásáról vagy annak cseréjéről.

 

-          Mi történik, ha nem tetszik, vagy nem jó az ajándék? Karácsonykor, de más alkalmakkor is előfordulhat, hogy vissza szeretnénk vinni a megvásárolt ajándékot valamilyen oknál fogva (volt már olyan, nem tetszett, a ruhadarab nem volt jó a megajándékozottra stb.). A jogszabály azonban csak minőségi kifogás esetén ír elő kijavítást, cserét, vagy a vételár visszafizetését. Egyéb esetekben a kereskedő jóindulatán múlik, hogy kicseréli-e a nem tetsző terméket. Éppen ezért mindenkinek azt javasoljuk, már a vásárláskor tájékozódjon, van-e lehetőség arra, hogy a vásárolt árut visszavigyük. Az esetleges félreértések elkerülése érdekében pedig a kereskedő ígéretét, vállalását írassuk rá a blokkra.

 

-          „Vásárolja le!” Jó tudni, hogy a magyar jogrendszer nem ismeri a levásárlás fogalmát. Így – minőségi kifogás esetén – nem vagyunk kötelesek elfogadni a kereskedő azon ajánlatát, hogy „vegyünk valami mást” a hibás termék helyett. Ezt az ajánlatot ilyen esetben csak akkor fogadjuk el, ha valóban megfelelő számunkra, ellenkező esetben ragaszkodjunk a kijavításhoz, kicseréléshez, vagy a teljes vételár kifizetéséhez!

 

-                     És végül: számos olyan esetben, amikor nem üzletben vásárolunk (pl. internetes vásárlás, teleshopping; termékbemutató, házaló kereskedés stb.), speciális jogaink vannak, melyek közül a legfontosabb, hogy 8 munkanapon belül indoklás nélkül elállhatunk a szerződéstől.