Mostantól magyar nyelvű tanácsadó segíti a fogyasztókat, hogy megalapozottabb döntéseket hozhassanak, ha az interneten vásárolnak.
Ha a magyarországi Európai Fogyasztói Központ (EFK) honlapján (www.efk.hu) a Vásárlási tanácsadó menüpontra kattintunk, és az előugró ablakban megjelenő mezőbe beírjuk annak az elektronikus kereskedelemmel foglalkozó honlapnak a nevét, amelyre kíváncsiak vagyunk, számos olyan adatot, információt megtudhatunk az adott honlapról, melyek segítségével megalapozottabb döntést hozhatunk.
A dán Európai Fogyasztói Központ által kidolgozott „Howard, the shopping assistant” fantázianévre hallgató internetes rendszer, lényege, hogy a fogyasztó leellenőrizhesse azokat a honlapokat, ahol vásárolni szeretne, még mielőtt más uniós országokban (de akár saját hazájában) internetes vásárlásra szánja el magát.
A rendszer – és annak jelképes figurája, Howard, a vásárlásban jártas bagoly – segít, hogy:
• elkerüljük a tisztességtelen internetes kereskedőket;
• megismerjük jogainkat, amikor Európában on-line vásárolunk.
A program néhány alapvető információ megadása után, melyeket meg kell, hogy találjunk az internetes kereskedő honlapján, az alábbi információkat nyújtja a vásárlás előtt:
Mikor regisztrálták/frissítették a weboldalt
Ha a weboldalt nemrég regisztrálták, legyünk fokozottan óvatosak vásárláskor, különösen akkor, ha az árak nagyon alacsonyak, és az oldalon előzetes fizetést kérnek.
Az Archive.org keresés eredménye
Az Archive.org rendszeresen másolatokat készít a működő weboldalakról. Ennek eredményét felhasználhatjuk annak ellenőrzésére, hogy a weboldal hosszabb ideje azonos tartalommal működik-e. Amennyiben igen, ez azt jelezheti, hogy a weboldal megbízható.
Google keresés eredménye
Ha más fogyasztók problémát tapasztaltak egy adott on-line áruházzal kapcsolatban, ez kiderülhet, ha a bolt URL-jét a Google keresőprogramon futtatjuk. Amennyiben a Google keresés első néhány oldala negatív referenciákat tartalmaz az adott bolttal kapcsolatban, az jó okot adhat a fokozott körültekintésre.
A weboldal tagja-e valamilyen e-kereskedelemhez kapcsolódó bizalmi rendszernek?
Ha a kiválasztott kereskedő csatlakozott egy „bizalomjegy” rendszerhez, az további biztosítékot jelenthet.
Forrás: Kosár magazin