Az ünnepekhez közeledve egyre többen választják az online vásárlás kényelmét, a fogyasztói tudatosság és a kellő körültekintés azonban az internetes rendeléseknél is elengedhetetlen. A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) Hírközlés-felügyeleti Igazgatósága az év végi vásárlási szezon kockázataira figyelmeztetve osztja meg szakértői tanácsait.
Azt írták, online vásárláskor is szánjunk időt a döntéshozatalra, és akkor se hozzunk elhamarkodott döntést, ha egy webáruház azt állítja, hogy a kinézett árucikkből "már csak öt darab van" raktáron. A megfontolt választásban nagy segítségünkre lehetnek az ár-összehasonlító oldalak. Ezeken a felületeken gyakran azt is láthatjuk, miképpen változtak a kínálati árak az elmúlt hónapokban, így azt is felmérhetjük, hogy az állítólag egyedülálló ajánlatok valóban olyan kivételesek-e.
Hozzátették, minden rendeléskor ellenőrizzük, hogy a megvásárlandó termék árán felül milyen egyéb költségek terhelnek minket. Ilyen lehet a csomagolási vagy a szállítási költség, illetve külföldi webáruházak esetében akár az általános forgalmi adó is, amelyet csak a rendelés végén adnak hozzá a fizetendő összeghez.
Az NMHH arra is felhívja a figyelmet, hogy az ünnepekhez közeledve a postai szolgáltatók forgalma egyre fokozottabb lesz, ezért érdemes minél korábban megrendelni a karácsonyra szánt termékeket. Rendeléskor azzal is számolni kell, hogy az ígért szállítási idők rendszerint nem garantáltak. "Ha nem magyarországi, esetleg nem is európai piactérről rendelünk, a szállítási idő több hétre, vagy akár egy hónapra is megnyúlhat" - írták.
Körültekintő eljárást javasolnak az eladó kiválasztásánál is, különösen, ha egy addig ismeretlen webáruház kínál gyanúsan kedvező árakat. Érdemes elolvasni az adott kereskedőről szóló vásárlói véleményeket is - észben tartva, hogy álprofilokkal ezek is könnyedén hamisíthatók. Mindenki részesítse előnyben az olyan fizetési módokat, ahol visszakaphatja a pénzét, ha a rendelt terméket nem kapja meg, vagy az jelentősen eltér az eladó ajánlatában szereplő leírástól.
Figyelembe kell venni, hogy a megrendelt termékeinket a kézbesítéskor át kell vennie egy arra jogosult személynek. Ez rajtunk kívül lehet egy velünk együtt lakó hozzátartozónk, illetve egy írásban meghatalmazott személy is. Amennyiben a kézbesítés sikertelen, és a szolgáltató által jelzett határidőn belül nem jelentkezünk a csomagunkért, akkor azt vissza fogják küldeni a feladónak akkor is, ha a rendelésünk már ki van fizetve!
Csomagautomatás szállításkor arra is figyeljünk, hogy az automatákban viszonylag rövid ideig tárolják a küldeményünket, ezt követően pedig már csak további utánajárással tudunk ahhoz hozzájutni.
Ha külső sérüléssel érkezik meg a csomagunk, azt haladéktalanul jelezzük a futárnak, aki a kézbesítési okiraton feltünteti a sérülést. A kézbesítő nem köteles megvárni a helyszínen a csomag felbontását, de ha sérült vagy hiányos az áru, akkor ezt a kézbesítést követő három munkanapon belül lehetőségünk van írásban bejelenteni a postai szolgáltatónak. Ilyenkor kártérítési igényünket is jelezhetjük.
Gyanakodjunk, ha az elvileg a futárszolgálattól érkező SMS vagy e-mail szövege magyartalan, a feladójának e-mail címe eltér a futárszolgálat hivatalos címétől, vagy az üzenetben található link nem a szolgáltató hivatalos oldalára vezet. Ezekre a linkekre kattintva könnyen adathalász weboldalakon találhatjuk magunkat, ahol bankkártyánk adatait vagy a netbankos bejelentkezési adatainkat próbálják kicsalni tőlünk.
A banki belépési adatainkra soha nem lehet szükség egy csomag kézbesítéséhez! A csalások elleni védekezéssel kapcsolatban további tippeket a KiberPajzs oldalán találhatók.
Ha mi vagyunk a címzettek, és biztosan tudjuk, hogy nem várjuk az adott küldeményt, inkább tagadjuk meg az átvételt, mielőtt kifizettetnék velünk azt. A családtagok vagy munkatársak nevére érkező fizetős csomagok átvételekor is legyünk körültekintők, ilyenkor is bizonyosodjunk meg arról, hogy a címzett valóban küldeményt vár az adott feladótól.
Fontos tudni, hogy címzettként csak akkor fordulhatunk a postai szolgáltatóhoz, ha a küldemény kezelése, kézbesítése során tapasztaltunk problémát - amennyiben azonban magával a rendelt termékkel, vagy a rendelés teljesítésével kapcsolatban van kifogásunk, az eladóhoz kell fordulnunk.
Amennyiben valaki csalás áldozatává válik, feljelentést tehet a rendőrségen. A webáruházak működésével kapcsolatos fogyasztóvédelmi szabályok megsértésével kapcsolatban a fogyasztóvédelmi hatósághoz lehet fordulni, amennyiben pedig a postai szolgáltató tevékenységével kapcsolatos jogszabálysértést tapasztalunk, az NMHH-nál kezdeményezhetünk eljárást. Vagyonjogi követeléseinkkel a békéltető testülethez vagy polgári bírósághoz fordulhatunk.