Az Európai Unió legutóbb 2005 őszén szabályozta a hulladék nemzetközi szállítását. Az irányelv szigorúan korlátozza ezt a tevékenységet, s tiltja, hogy a kommunális hulladékot lerakás céljából másik országba szállítsák. Javaslatomra került be az a paragrafus, mely szerint a hulladék szállításakor szúrópróbaszerűen azok tényleges, fizikai ellenőrzését is el lehet végezni.
Az irányelv éppen azt akarta megakadályozni, hogy Nyugat-Európa szemete a kevésbé fejlett országokban landoljon.
A legutóbbi hazai szemétbotrányok azonban azt mutatják, hogy továbbra is bajok vannak az irányelv végrehajtásával és annak ellenőrzésével. Különösen ezért üdvözlöm Oláh Lajos szocialista országgyűlési képviselő kezdeményezését a szemétmaffia ellen. A hulladékszállítmányok egységes és kötelező megjelölése nagyban segítené az ellenőrzést. Ugyancsak hasznos lenne egy központi szoftvert létrehozni, amelynek segítségével az útnak indulástól a kirakodásig követni lehetne a hulladék útját. Oláh Lajos javaslatai alapján írásbeli kérdést tettem fel az Unió közlekedési és környezeti biztosaihoz.
Létre lehetne-e hozni egy olyan európai központi nyilvántartó rendszert a hulladék-szállításra, melyben fel kellene tüntetni, hogy milyen típusú hulladékot, milyen járművel, hova visznek, és ha a hulladék megérkezett a célállomásra, azt is regisztrálni kell?
Várható-e és ha igen, akkor mikorra egy olyan egységes uniós jelölési rendszer, melyben a hulladék fajtaként eltérő megkülönböztető jelzéssel látják el a hulladékot szállító teherautókat, vasúti kocsikat, teherhajókat, annak érdekében, hogy könnyebb legyen a hatósági ellenőrzés?
Magyar EP-képviselőként egyben kezdeményezem, hogy a hulladék-kérdés újabb szabályozása esetén az Európai Bizottság automatikusan építse be a joganyagba a megjelölést és a hulladékszállítás központi nyilvántartását.
Budapest, 2007. február 8.
Hegyi Gyula
MSZP-s európai parlamenti képviselő
Kiadó: MSZP-frakció
OS