A Levegő Munkacsoport és a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete  közös állásfoglalása a használatarányos útdíj bevezetéséről Magyarországon

Gazdaság - 2007-05-26

A Levegő Munkacsoport és a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete kiemelkedő jelentőségűnek tartja, hogy az Országgyűlés elé került a használatarányos útdíj bevezetéséről szóló határozattervezet.

A két fél – figyelembe véve az EU közlekedéspolitikáját, irányelveit, valamint egyes uniós tagországok alkalmazott gyakorlatát is - egyetért abban, hogy a közúti fuvarozásban erősödő verseny mellett a matrica – és különösen alkalmazásának mai gyakorlata – a közúti fuvarozással kapcsolatos problémák megoldására nem alkalmas.

Leszögezik ugyanakkor a következőket: 

1.    A díjpolitikának tükröznie kell a fuvarozóknak és a lakosságnak azt a közös érdekét, hogy a nehéz tehergépjárművek lehetőleg mindenütt a kifejezetten erre a célra kialakított autópályán, főutakon haladjanak. A díjszabásnak mindenhol arra kell ösztönöznie a tehergépkocsi üzemeltetőjét, hogy ahol lehet, kerülje el a lakott területeket, illetve a gyengébb minőségű utakat.

2.    Az úthasználati díj a bevezetés pillanatától kezdve differenciált legyen a járművek szennyezőanyag-kibocsátási normáinak megfelelően.

3.    A gyakori használók részére az úthasználati díjak bevezetésének kezdetétől érvényesüljön az EU által engedélyezett kedvezmény.

4.    A tarifapolitika alakításába legyen beleszólásuk az érdekvédelmi és a civil szervezeteknek. Állítson fel a GKM egy tanácsadó testületet, ahova mind az érdekvédelmi szervezetek – köztük az MKFE –, mind a civil szervezetek – köztük a Levegő Munkacsoport – meghívást nyernek. E tanácsadó testület fogalmazzon meg javaslatokat a költségnövekedés kompenzációjának lehetséges formáiról és mértékéről.

5.    A mainál jóval átláthatóbbá kell tenni az úthasználati díjból befolyó összegek felhasználását. A bevételeket a közúti közlekedési infrastruktúra fenntartására és felújítására kell fordítani.

6.    Az ellenőrzésnek biztosítania kell, hogy a becsületes, közterheket vállaló hazai fuvarozók ne kerüljenek versenyhátrányba a fizetés kikerülését választókkal, illetve a külföldi fuvarozókkal szemben. A szankciók legyenek elrettentőek, de az ellenőrzés rendszere a lehető legolcsóbb legyen, és folyamata zárja ki a korrupció minden lehetőségét.

 

Lukács András Levegő Munkacsoportelnök,

Wáberer György Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete elnök

       

   

Kiadó: Levegő Munkacsoport Országos Környezetvédő Szövetség

OS