A válság sodrában

Gazdaság - 2009-07-14

Az OKSZ (Országos Kereskedelmi Szövetség) július 10-én szakmai programot szervezett a kereskedelem szereplői számára. Feiner Péter, az OKSZ elnöke – bevezetőjében elmondta, hogy a szövetségnek szándékában áll megvédeni a szakmát és elhárítani a rá zúduló támadásokat, melyek szerint a „multik a felelősek mindenért”.

Hozzátette, hogy a kereskedelmi láncok 2008-ban 8600 milliárd forint forgalmat bonyolítottak, ami a nemzeti jövedelem 10 százalékát teszi ki, valamint, hogy 2007-ben 67 milliárd forint adó folyt be az államkasszába a kereskedelmi láncok jóvoltából.

 

 

Kozák Ákos – a GfK igazgatója – a válságot a fogyasztók oldaláról mutatta be. Elmondta, hogy a fogyasztói bizalom stabilizálódott egy viszonylag alacsony szinten. A gazdasági makrofolyamatok már 2006-ban elkezdtek romlani, aminek hatása 2008 végére mutatkozott meg. A Tárki és a GfK közösen végzett kutatása a fogyasztói szegmentációról kimutatta, hogy a középosztály eltűnőben van. A továbbiakban várható, hogy a feltárt 8 réteg közül a felső 4 és az alsó 4 közötti különbség tovább nő, ami egyfajta „balkánosodás”. A fogyasztás szerkezében történt változások közül Kozák Ákos kiemelte, hogy a háztartás kiadásaiból egyre többet költünk élelmiszerre, a kultúrára és a telekommunikációra viszont egyre kevesebbet. Ez a folyamat egész Közép-Kelet Európára jellemző.