Átadták az Esztergom és Párkány közötti teherkompot

Gazdaság - 2016-09-09

Határon átnyúló együttműködésben készült teherkompot adtak át pénteken Esztergom és Párkány között. Az 1,1 milliárd forintos beruházással megszűnt a Esztergom és Párkány közötti áruszállítás fő akadálya, mert a komp a legnagyobb kamionok átkelését is lehetővé teszi.

Kamionok a kompon az Esztergom és Párkány közötti teherkomp átadásán az esztergomi teherkomp kikötőben 2016. szeptember 9-én. MTI Fotó: Krizsán Csaba

A komp átadása újabb fontos állomása Magyarország és Szlovákia stratégiai szövetségének. Mindkét kormány azon dolgozik, hogy a következő években számos hasonló eseményre kerüljön sor - mondta köszöntőjében Magyar Levente, a Külgazdasági és Külügyminisztérium gazdaságdiplomáciáért felelős államtitkára.

Érsek Árpád, a Szlovák Köztársaság közlekedési, építésügyi és régiófejlesztési minisztere magyarul és szlovákul elmondott beszédében kijelentette, hogy "jó úton járunk" majd hozzátette, "kívánatos lenne, ha minden 20 kilométeren lenne valamilyen átkelő a két ország között, amelyek közelebb hoznák egymáshoz a szomszédos régiókat". Völner Pál, a térség fideszes országgyűlési képviselője arról beszélt, hogy a beruházás fellendülést hoz Esztergom és Párkány térségének. Arra kérte a térség vezetőit, hogy folytassák további átkelők építését, mert ezek mindkét országnak előnyt biztosítanak.

A teherkomp napi 150-200 kamion átkelését teszi lehetővé a szlovák és a magyar oldal között. A legközelebbi - kamion átkelésére alkalmas - hidak, a komáromi Erzsébet-híd és a budapesti Megyeri-híd 40-50 kilométerre fekszenek. Az Esztergomtól mintegy 1,5 kilométerre nyugatra megépült átkelőn 15 perc alatt jutnak át a túlpartra a kamionok.

Egy időben két komp közlekedik, az Árpád és a Han Kardam nevű hajók terhelhetősége 1500 tonna, rakfelületük 1800 négyzetméter , szállítási kapacitásuk 25 darab 40 tonnás kamion.

A fejlesztés a magyarországi 11-es főút és a szlovákiai 63-as főút között teremt közvetlen kapcsolatot. Hozzájárulhat ahhoz, hogy a 11-es út közúti áruszállításának jelentős része egy többféle szállítási módot kombináló logisztikai központ segítségével vasútra vagy vízre terelődjön.