Az ÁSZ a keszthelyi kikötőeladásról: a számvevőszéki ellenőrzés nem helyettesíti a belső ellenőrzést

Gazdaság - 2015-02-20
A számvevőszéki ellenőrzés nem helyettesíti egy szervezet belső ellenőrzését és az ágazati kormányzati ellenőrzést sem, azokat legfeljebb kiegészítheti, ellenőrizheti - közölte az Állami Számvevőszék (ÁSZ) pénteken a keszthelyi kikötőeladás ügyében.

Ruzsics Ferenc, Keszthely polgármestere szerdán azt tudatta, hogy a keszthelyi kikötőeladás ügyében a "rágalmak mielőbbi eloszlatása" érdekében vizsgálatot kezdeményez az önkormányzat minden lehetséges fórumon: kéri az Állami Számvevőszék és az ügyészség teljes körű ellenőrzését, és új vizsgálatot kezdeményez a kormányhivatalnál is.

    Az ÁSZ erre reagálva pénteken azt közölte, hogy a számvevőszék általános hatáskörrel végzi a közpénzekkel és az állami és önkormányzati vagyonnal való felelős gazdálkodás ellenőrzését, ugyanakkor nem az ÁSZ az államháztartás ellenőrzésének egyetlen szerve.

    Mint írták, a közpénzügyek ellenőrzését Magyarországon összehangolt, egymásra épülő elemekből álló rendszer biztosítja, amelynek az első ellenőrzési "védelmi vonala" az egyes intézmények, illetve önkormányzatok belső kontrollrendszere, a második vonal az ágazati kormányzati ellenőrzés, majd harmadik ellenőrzési védelmi vonalként működik a külső független audit, a számvevőszéki ellenőrzés. Ez utóbbi azonban nem helyettesíti az adott szervezet belső ellenőrzését és az ágazati kormányzati ellenőrzést, azokat legfeljebb kiegészítheti, ellenőrizheti - magyarázták.

    Arra is kitértek, hogy az ÁSZ az ellenőrzéseit előre meghatározott nyilvános ellenőrzési terv, a szigorú nemzetközi sztenderdeket irányadónak tekintő módszertan és kidolgozott ellenőrzési program alapján utólagosan végzi. A megkereséseket, kezdeményezéseket minden esetben jelzésként kezeli, ellenőrzései tervezésekor azokat a kockázatelemzési rendszerébe beépíti, figyelembe veszi és hasznosítja - tették hozzá.

    A keszthelyi önkormányzat kikötőüzemeltető cégének volt opciós joga arra, hogy megvásárolhassa a város kikötőjét a Balatoni Hajózási Zrt.-től. A cég tavaly jelezte, hogy élni akar ezzel a jogával. Ezután az önkormányzat a céget 7 millió forintért - 22,8 millió forintos adóssággal - eladta a vitorlázókból álló befektetői társaságnak, a Nyugati-Medence Kikötőfejlesztő Kft.-nek. Így már az új tulajdonban lévő cég fizetett 330 millió forintot a kikötő épületeiért, eszközeiért, valamint a kikötői jogért a Balatoni Hajózási Zrt.-nek

    Keszthely február 12-ei közleményében azt közölte, hogy a Zala megyei kormányhivatal vizsgálata szerint törvényes volt a kikötőt működtető cég eladásával kapcsolatos önkormányzati döntés.

Ruzsics Ferenc azért kérte mégis az újabb vizsgálatokat, mert - mint közölte - a Nyugati-Medence Kikötőfejlesztő Kft. kéréssel fordult az önkormányzathoz "a méltánytalan politikai csatározások" mielőbbi lezárása, a sajtóban megjelent alaptalan vádak miatt kialakult helyzet tisztázásáért.

    Az Együtt korábban felszólította Keszthely önkormányzatának fideszes többségét, hogy hozza nyilvánosságra azokat a zárt ülésen elfogadott dokumentumokat, amelyek révén a helyi kikötő "Orbán Viktor családja tulajdonába és kezelésébe" került. Szigetvári Viktor, az Együtt társelnöke korrupciós ügynek nevezte, hogy míg 2009-ben mintegy félmilliárd forintért próbálták eladni a keszthelyi kikötőt, végül a közelmúltban "alig 300 millió forintért juttatták el Orbán Viktor családi érdekeltségébe". A Párbeszéd Magyarországért Párt (PM) szerint a keszthelyi önkormányzat szándékosan kerülte ki a pályáztatást Orbán Viktor vejének, Tiborcz Istvánnak és társainak kikötővásárlása ügyében, ezért a párt az ügyészséghez fordul - írták közleményükben. Hozzátették, meggyőződésük ugyanis, hogy a pályáztatás elmaradása és a jogszabályok kijátszása miatt érvénytelen a tranzakció.