Megnyílt szerdán a világ legnagyobb idegenforgalmi szakvására, a berlini nemzetközi turisztikai börze (ITB). A 49. ITB-n Magyarország ismét nemzeti standdal jelentkezik, amelyen a Magyar Turizmus Zrt. (MT) szervezésében 20 társaság mutatkozik be.
A vásár kiemelt témája a turizmus és az informatika kapcsolata, a Travel Technology nevű szekcióban csaknem 200 cég mutatja be fejlesztéseit.A német kereskedelmi és iparkamarák szövetségének (DIHK) felmérése szerint a német idegenforgalomban gyorsan halad a digitális átalakulás, az ITB alkalmából bemutatott vizsgálat szerint az ágazatban tevékenykedő vállalatok a német gazdaság egészéhez képest kétszer gyakrabban használnak online alkalmazásokat.
Egy másik fontos trend a tengeri és folyami hajóutak népszerűségének növekedése, ezt mutatja, hogy a területen érdekelt cégek egy külön csarnokot megtöltenek a berlini vásárvárosban. Ugyancsak külön szekciót szerveztek a kulturális turizmussal foglalkozó vállalkozásoknak, az ifjúsági turizmus és az úgynevezett kalandturizmus témája köré, valamint a leszbikusok, melegek, biszexuálisok, transzszexuálisok (LGBT) közösségeit célzó idegenforgalmi szolgáltatásoknak.
Az ITB-n 188 országból 10 096 kiállító vesz részt. A szervezők 170 ezer vendégre, köztük nagyjából 100 ezer szakmai látogatóra számítanak a március 8-ig tartó vásáron, amelyre több kimutatás is megjelent. Például a német szövetségi statisztikai hivatal (Destatis) arról számolt be, hogy a németországi repülőterekről tavaly minden korábbinál többen indultak útnak külföldre. A határon túli célpontokra tartó járatokon 81,6 millió utast regisztráltak, ami 2,7 millióval - 3,4 százalékkal - több az egy évvel korábbinál. A legtöbben - 60,9 millióan - valamelyik európai országba utaztak, az első helyen Spanyolország áll 12,1 millió utazóval.
A német utazásszervezők szövetségének (DRV) statisztikája szerint a szervezet tagvállalatai tavaly 26,3 milliárd euró bevételre tettek szert, ami csaknem 4 százalékos növekedés az egy évvel korábbihoz képest és új történelmi csúcs. Az irodák tapasztalatai szerint az utazás világbajnokainak is nevezett németek hajlandóak mélyen a zsebükbe nyúlni, ha üdülésről, utazásról van szó. Ezt jelzi, hogy a 3 ezer eurónál (920 ezer forint) drágább utakból származó bevétel 10 százalékkal nőtt tavaly.
Hasonló trend tükröződik a magyar adatokban is. Világszerte tapasztalható, hogy a turisták némileg rövidebb ideig maradnak egy-egy helyen, de igyekeznek minél intenzívebben eltölteni az időt, és a minőségi szolgáltatások felé fordulnak, ebben pedig Magyarország az utóbbi évek fejlesztései révén egyre versenyképesebb, így az egy kiadható szállodai szobára jutó bruttó napi árbevétel (RevPAR) 11,6 százalékkal, 26,8 euróra emelkedett tavaly - mondta Ruszinkó Ádám, a Nemzetgazdasági Minisztérium turizmusért felelős helyettes államtitkára egy kedden Berlinben tartott sajtótájékoztatóján.
Az ITB megnyitója alkalmából tartott tájékoztatón kiemelték, hogy Németország továbbra is a legfontosabb piac a magyar turizmus számára. A német vendégek száma 2014-ben 4,7 százalékkal haladta meg az egy évvel korábbit, az általuk a kereskedelmi szálláshelyeken eltöltött éjszakák száma pedig továbbra is meghaladja a 2 milliót.