A GfK Hungária első féléves kiskereskedelmi trendeket elemző tanulmányának adatai szerint az egyes üzlettípusok vásárlói köre nem zsugorodott tovább az év első hat hónapjában, sőt, a főként alacsony árakkal és széles választékkal hódító hipermarketek, a független kisboltok és a hazai láncok újabb vásárlókat is tudtak nyerni.
A piackutató intézet elemzésében úgy véli, a nagybevásárlásokra is alternatívát jelentenek a független kisboltok. Felmérésük szerint számottevő elmozdulás nem történt a kereskedelmi csatornák piaci részesedésében, a hipermarketeket, szupermarketeket és diszkontokat tömörítő modern csatornák őrzik közel 60 százalékos összesített részesedésüket, a független kisboltok ugyanakkor erősödtek az előző év azonos időszakához képest. A csatorna mintegy 2 százalékponttal növelte részesedését a napi fogyasztási cikkek forgalmából.
A közleményben Vella Rita, a GfK Hungária ügyfélkapcsolati igazgatója elmondta: a független kisboltok viszonylag jelentősebb, átlag feletti forgalomnövekedésének hátterében az áll, hogy jelentősen megugrott a kisboltok vásárlói által egy-egy vásárlás során átlagosan elköltött összeg, azaz az átlagos kosárméret. Ez mintegy 10 százalékkal volt magasabb az előző év első félévével összehasonlítva. Hozzátette: a nagyobb bevásárlásoknál már a független kisbolt is lehetséges alternatíva.
A vásárlási gyakoriság a legtöbb csatornánál továbbra is csökken, így hiába emelkedik az átlagos kosárméret értéke, a háztartások átlagos napi fogyasztási cikk költése összességében is, és a legtöbb csatorna esetében is stagnált vagy visszaesett - mutat rá a GfK.
Kiemelik, hogy a kártyás fizetések területén jelentős a fejlődés üteme az előző évekkel összehasonlítva: bankkártyával a vásárlásaik 26 százalékát egyenlítették ki a háztartások idén az első félévben, míg ugyanez az arány még mindössze 7 százalék volt 2008 azonos időszakában.
Bár már a hagyományos csatornákban is egyre több helyen válik lehetővé a kártyás fizetés, mégis - a kisebb kosárméret eredményeképpen - jelentősen alacsonyabb a plasztikkártyás vásárlások aránya: a független kisboltok esetében alig éri el az 5 százalékot, és a hazai láncok esetében is mindössze 11 százalék - közölte a GfK.