Megfelelő források biztosítása nélkül kudarc lesz, ha a GYSEV veszi át a dunántúli vasútvonalakat!

Gazdaság - 2024-12-05

Az elmúlt időszak még a laikusok számára is világossá tette, hogy a magyar vasút állapota válságos, az MSZP már korábban is azt az álláspontot képviselte, hogy amennyiben a MÁV nem képes ellátni a feladatát, akkor legalább a Nyugat-Magyarországon található vasútvonalak egy részét adja át a szintén többségi magyar állami tulajdonban lévő GYSEV számára, amely a hatékonyabb működési modelljével és jobb szolgáltatási színvonalával már bizonyított.

Kiszivárgott sajtóértesülések szerint ez most részben megvalósulni látszik, hiszen a GYSEV nyolcszáz kilométernyi vasútvonalat venne át a MÁV-tól. Ugyanakkor fennáll a veszélye annak, a GYSEV ezáltal „elmávosodik”, vagyis elveszíti jelenlegi hatékonyságát, mivel ezeken a vonalakon a járműparkot továbbra is a MÁV-Start Zrt. biztosítaná, és a finanszírozás sem emelkedik jelentősen. Jelenleg az országos infrastruktúra-fenntartási költségvetés 9%-a kerül a soproni székhelyű vasúthoz, bár a célkitűzés szerint ez a későbbiekben 18%-ra nőne, míg szakértők szerint a hálózati méret és a vonatforgalom alapján 29% lenne indokolt.

Az állam kötelessége, hogy ne csak feladatokat hárítson a GYSEV-re, hanem biztosítsa a szükséges forrásokat is! Ha a vasútvonalak átvételével nem jár együtt a megfelelő anyagi és infrastrukturális támogatás, akkor a GYSEV is elveszítheti jelenlegi hatékonyságát, és a magyar vasúti közlekedés helyzete tovább romlik. Csak a megfelelő anyagi és infrastrukturális háttérrel garantálható, hogy az átvett vonalakon valódi fejlődés induljon el, és ne csak a problémák átcsoportosítása történjen meg.

Gurmai Zita országgyűlési frakcióvezető-helyettes, az MSZP alelnöke

Kiadó: MSZP Országos Központ

OS