Munkaadói lépések a természettudományi oktatás javításáért

Gazdaság - 2009-02-04
A gazdasági élet szereplői nyilvános állásfoglalásban kérik a kormányt és a parlamenti pártokat, hogy tegyenek lépéseket a természettudományi és műszaki oktatás helyzetének javítása érdekében. A szervezetek többek között a természettudományi tárgyak óraszámának növelését, gyakorlatiasságuk emelését, tananyagaik összehangolását, és az érettségi vizsga szabályozását sürgetik.

A Munkaadók és Gyáriparosok Országos Szövetsége, a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara, a Magyar Innovációs Szövetség, valamint a Menedzserek Országos Szövetsége nyílt állásfoglalásban adtak hangot a hazai természettudományi képzés iránti aggodalmuknak. Szerintük ugyanis az ezen a tudományterületen észlelt nemzetközi problémák Magyarországon halmozottan jelentkeznek.

A szakmai szervezetek határozottan kérik a kormányt és a parlamenti pártokat, hogy tegyenek lépéseket a képzés színvonalának növelése, valamint népszerűségének visszaállítása érdekében.

Azonnali intézkedést sürgetnek a természettudományi tárgyak kötelező óraszámának és azok gyakorlatiasságának növelése, illetve tananyagainak összehangolása érdekében. Kérik továbbá az érettségi vizsgakövetelmények ésszerű átalakítását, amely így a magasabb színvonalú szakmunkásképzéshez és a felsőfokú tanulmányokhoz szükséges szakmai kompetenciák elsajátítására fókuszálhatna. Kérik, hogy egy szabadon választható természettudományi tantárgy legyen kötelező érettségi tárgy a magyar nyelv és irodalom, a matematika, a történelem, a társadalmi ismeretek, és egy választható idegen nyelv mellett. Emellett a fizika, kémia és matematika szakos tanári pálya népszerűsítésének növelését is sürgetik a szervezetek.

Szerintük különösen aggasztó, hogy a bolognai rendszerrel átalakult tanárképzés körüli bizonytalanság tovább csökkenti a természettudományi tárgyak oktatása iránt érdeklődő jelentkezőket. Pedig, mint írják: "jó minőségű oktatás nem létezik jó tanárok nélkül."

Épp ezért az állásfoglalás megfogalmazói a középfokú képzéstől, a természettudományi közoktatástól a mindennapi életben hasznosítható és megújítható tudás, természettudományi műveltség közvetítését várják el, amelyre alapozva a fiatalok kellő számban folytathatják tanulmányaikat a természettudományos-műszaki területen.

(www.edupress.hu)