Nagygépes technológiával megkezdődött a Tárnok-Martonvásár vasúti szakasz felújítása

Gazdaság - 2011-07-04

A felújítás Magyarországon, egy eddig ritkán használt módszerrel, az ún. nagygépes technológiával történik. Egy 177 m hosszú, 692 tonna tömegű RU-800 S típusú vágányátépítő gép végzi a munkát. Az RU-800 S a világon az első gép, mellyel az átépítés folyamatosan végezhető, így minimálisra csökkentve a vasúti közlekedés forgalomkorlátozását.

A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. a felújítást több szakaszban végzi, a munkafolyamatokra különböző nagygépes technológiát alkalmaz.

 

A most elindult gép, - amelyet MÁV vonalon korábban még nem alkalmaztak - az RU-800 S (folyamatos működésű vágányátépítő gép, integrált ágyazatrostálóval és új ágyazat beépítéssel) felbontja a régi síneket és vasbeton aljakat, új aljakat fektet le és befűzi az új síneket. A 177 m hosszú gép, 10 órás műszakban akár 2000 m felépítmény kicserélését képes elvégezni. A bontott aljakat rögtön vasúti kocsira rakja, az újakat szintén vagonról építi be. A gép képes a zúzottkő ágyazat tisztítására is, itt azonban ezt a funkciót a következő fázisban végzik.

 

A gép hossza 177,14 m, benne 45 m hosszú szabad munkaterület adódik. A munkaterületen belül alig 11 m hosszú részen történik a régi aljak felbontása, ágyazat kitermelése, ágyazat bejuttatása, terítése, tömörítése, új aljak beépítése. A gép más gépek már jól bevált komponenseit foglalja egybe.

 

Az RU-800 S a világon az első gép, mellyel az ágyazatrostálás és vágány átépítés folyamatosan végezhető, a vágányzárak minimális időre való csökkentésével, a hálózatüzemeltető kívánalmainak megfelelően.

 

Az átépített vágányon a vonalszakasz sebességének 160 km/h-ra való növelése a cél. Az átépítés következtében lehetővé válik a 22,5 tonnás tengelyterhelés bevezetése is, a menetidő pedig 15 perccel rövidebb lesz Budapest-Kelenföld és Székesfehérvár között. A teljes beruházás 2013 végén készül el.

 

 Budapest- Kelenföld – Tárnok – Kivitelező: DSE Konzorcum (konzorcium vezető tagja: Doprastav a.s., tagja: Subterra a.s. és EuroAszfalt Építő és Szolgáltató Kft.), szerződéses összeg: 30 999 000 402, Ft + Áfa.

 

 Tárnok – Székesfehérvár – Kivitelező: SZCKM-2008 Konzorcium (vezető: Szentesi Vasútépítő Kft., tagjai: a Swietelsky Vasúttechnika Kft., a Közgép Zrt. és a Kelet Út Kft.), szerződéses összeg: 54.897.945.848 Ft + Áfa