Szakértők szerint egyelőre nem világos, mennyire fáj majd Oroszországnak az unió által megszavazott ársapka. Ezzel lényegében megtiltják az uniós cégeknek azt, hogy a hordónkénti 60 dollárnál drágább orosz olajszállítmányok kezelésében részt vegyenek. Kína és India irányába zavartalanul folyik majd a kereskedés.
Az Európai Unió fokozni akarja az Oroszországra nehezedő gazdasági nyomást. Hétfőtől életbe lépett az orosz kőolajra kivetett olajembargó, vagyis a tagállamok - Magyarország és Szlovákia kivételével - nem importálhatnak onnan olajat. Pénteken az EU ársapka bevezetéséről is döntött: uniós szállítmányozó és biztosítási cégek nem vehet részt olyan ügyletekben, amelyek hordónkénti értéke meghaladja a 60 dollárt.
"A korábbi elgondolások lényegében megtiltották volna az EU-s részvételt az orosz olajipari szektorban, vagyis az EU-s cégek nem nyújthattak volna biztosítási és szállítási feladatokat. Az ársapkával viszont azt érik el, hogy az uniós cégek részt vehetnek a tengeri szállítás finanszírozásában és biztosításában, de ezt úgy teszik, hogy Oroszország bevételei csökkennek" - mondta Alan Gelder, a Wood McKenzie olajipari szakértője.
Oroszország Szaúd-Arábia után a világ második legnagyobb olajexportőre. Ezért a G7-es országokkal közösen hozott döntés a világpiacokra is hatással lehet. A kérdés az, hogy el tudják-e kerülni az oroszok a szankciók hatásait.
"Ez azon múlik, hogy mennyire függ ez a szektor az európai szolgáltatóktól. Mi nagyon szkeptikusan látjuk azt, hogy ez valóban visszafogja majd az orosz szállítást. Nem gondolom, hogy Kína vagy India is részt venne az olajár-sapkában. Az ő irányukba folytatódik majd a szállítás. Az EU országok nagy részében pedig már tilos az orosz olaj feldolgozása. Szerintem ez nem okoz majd fennakadásokat, de majd meglátjuk" - tette hozzá az elemző.
Vasárnap az orosz kormány közölte, betiltják az árplafon-mechanizmusban érintett szállításokat. Ezt Moszkva szerint akkor is megteszik, ha a kitermelés csökkentését eredményezi.
Forrás:
Euronews