Szerényen nőtt a kiskereskedelmi üzletek száma az első félévben

Gazdaság - 2006-10-18

Az első félévben 143 üzlettel, 0,1 százalékkal gyarapodott a kiskereskedelmi üzlethálózat, 2006 közepén 166,9 ezer üzlet működött Magyarországon, 0,6 százalékkal több mint egy évvel korábban - közölte a Központi Statisztikai Hivatal

Az országos üzletszám viszonylag szerény változása továbbra is magas - éves szinten 14 százalékos - cserélődés mellett következett be. A KSH adatai szerint az első negyedévben az országos üzletállomány mintegy 300-zal, 0,2 százalékkal csökkent, míg a második negyedévben mintegy 400-zal, 0,3 százalékkal bővült.

Területi bontásban vizsgálva, a második negyedévben minden régióban nőtt az üzletek száma, Észak-Magyarország kivételével. Ez utóbbi 1 százalékos üzletállomány-szűkülését alapvetően a Borsod-Abaúj-Zemplén megyei több mint 180 üzletes visszaesés okozta. Legnagyobb bővülés a dél-alföldi és a közép-magyarországi régióban következett be. A legnagyobb számban a főváros üzletállománya bővült. A félév végére az országos üzlethálózat 19,6 százaléka összpontosult Budapesten.

 

Az üzlettípusok közül az élelmiszer- és élelmiszer jellegű vegyes üzletek számának évek óta tartó csökkenése - a forgalom hipermarketekbe, diszkontláncokba koncentrálódásának következtében - tovább folytatódott. A KSH adatai szerint 2006. június 30-án 112 ezer vállalkozás átlagosan 1,49 üzletet üzemeltetett, míg ez a mutató egy évvel korábban 1,48 volt.

 

A boltok közel 52 százalékát együzletes vállalkozások működtették, 40 százalékát pedig a 2-10 üzletesek. Az első félév végén a teljes hálózat 40,9 százalékát, 68,3 ezer üzletet működtették egyéni vállalkozások, mintegy 1.500-zal kevesebbet, mint egy évvel korábban.

 

A II. negyedévben tovább bővült a nagy alapterületű létesítmények száma: a Buy-Way Dunakeszin nyitotta meg újabb egységét, a Tesco Érden, az Electro World Budapesten, a KIKA Győrött gyarapította áruházai számát. Az új létesítmények mintegy 21 ezer négyzetméterrel növelték az országos kiskereskedelmi üzlethálózat eladóterét, melynek nagysága ezekkel együtt 2006. június 30-ra 17,6 millió, az egy üzletre jutó átlagos alapterület 105 négyzetméterre emelkedett.

 

(MTI)