A Nemzeti Autópálya (NA) Zrt. várhatóan a hét elején hirdet eredményt, az M7-es autópálya Balatonkeresztúr-Nagykanizsa közötti 35,5 kilométer hosszú szakaszának megépítésére kiírt közbeszerzési pályázaton.
A kivitelezőnek az új autópályán 2-szer 2 forgalmi sávot, plusz leállósávot kell megépítenie. A nyertesnek meg kell mozgatnia 3,2 millió köbméter földet. A föld alapra összesen 38 centiméter vastag réteget kell lefektetni, ami áll egy 20 centiméter vastag cementes stabilizációs rétegből, egy-egy 7 centiméter vastag hengerelt aszfalt kötő- és alaprétegből, majd legfelül egy 4 centiméter vastag masztix-aszfalt kopórétegből. A pályaszakaszon meg kell építeni 39 felüljárót, egy 300 méter hosszú monolit vasbeton szerkezetű völgyhidat, és 1 pár autópálya pihenőhelyet WC-épülettel.
A tendert még 2005. decemberében írta ki az ajánlatkérő, majd ez év márciusában az Na Zrt. valamennyi részvételi jelentkezőt a szerződés teljesítésére alkalmasnak, jelentkezésüket érvényesnek minősítette. Ajánlatot tett a Zala-Somogy Konzorcium, az ADRIA Konzorcium, a PVT-M7 Konzorcium, a COLAS Autópálya Építő Közös Vállalkozás, a Bilfinger Berger-Swietelsky M7 Konzorcium, a GranDo Autópályaépítő 2006 Konzorcium, valamint a MOTA-ENGIL Engenharia e Construcao sa.
A közbeszerzési eljárás második fordulójában hat konzorcium adott be ajánlatot. Közülük a legalacsonyabb árat, 41,74 milliárd forintot az osztrák Granit és a szlovák Doprastav konzorciuma (Grando) ajánlotta, amelyek eddig még egyetlen magyar autópálya-építési tenderen sem nyertek. Mögöttük végzett a Strabag-Hídépítő páros 45,8 milliárddal, míg az M6-os első szakaszát nemrégiben befejező Swietelsky-Bilfinger duó 46,26 milliárdot kért. A két szomszédos szakaszt építő Vegyépszer és Betonút konzorciuma már nem fért fel a dobogóra 46,29 milliárdjával. A legdrágább ajánlatot 49,9 milliárddal illetve 48,84 milliárddal a Viadom-Porr-Terrag-Asdag konzorcium és a COLAS adta be.
A 36 kilométeres sztráda kivitelezésének kilométerára így átlagosan 1,1-1,3 milliárd forintra jön ki, míg az M7-es új szakaszain eddig ennél jóval magasabb árak voltak jellemzők, amelyeket csak részben magyaráz a csomópontok, lehajtók, hidak száma. A szakemberek szerint az eddigieknél élesebbnek tűnő verseny mellett az is csökkentette az árat, hogy a kiíró megváltoztatott műszaki tartalmú ajánlatokat kért a cégektől. Ha a győztessel a jövő héten megkötik a szerződést, az építkezés már ősszel kezdődhet.
A tenderkiírás szerint eredetileg 2007 december végéig át kellene adni a sztrádaszakaszt, ám mivel a közbeszerzési döntőbizottság ez év áprilisában átmenetileg felfüggesztette a tendert, emiatt 2008-ra csúszhat a szakasz megépítése, és átadása.
(forrás: MTI)