Több mint a harmadával javult a legnagyobb brit kiskereskedelmi hálózat, a Tesco eredménye a 2018-2019-es pénzügyi évben. A cég közép-európai részlege különösen jól teljesített: a térségi Tesco-hálózat eredménye jóval több mint 50 százalékkal nőtt.
A Londoni Értéktőzsdén szerdán közzétett 74 oldalas előzetes beszámoló szerint a kivételes tételek előtt számolt csoportszintű működési eredmény jelenlegi árfolyamon mérve 34 százalékkal 2,206 milliárd fontra (823 milliárd forintra) emelkedett az egy évvel korábbi 1,646 milliárd fontról.
A csoportszintű étékesítés a 2017-2018-ban mért 51 milliárd fontról 11,5 százalékkal 56,9 milliárd fontra nőtt.
Az előzetes eredményjelentés szerint a Tesco közép-európai hálózatának külön mért éves csoportszintű működési eredménye folyó árfolyamon kalkulálva 56,3 százalékkal, 119 millió fontról 186 millió fontra (csaknem 70 milliárd forintra) emelkedett a cég 2018-2019-es pénzügyi évében.
A beszámoló szerint Magyarországon a Tesco az elmúlt pénzügyi évben 573,88 milliárd forint - 362,10 forint/font éves átlagos árfolyammal számolva 1,585 milliárd fontnak megfelelő - bevételt ért el. A közép-európai EU-térségben ezt csak a lengyel Tesco-hálózat előzte meg, 1,986 milliárd fontnak megfelelő éves bevétellel.
A közép-európai térségben elért értékesítés azonos eladótérre számolva 2,3 százalékkal csökkent ugyan, de a Tesco eredményjelentése szerint ezen jóval túltettek a költségcsökkentési intézkedések hatásai.
A vállalat szerint a közép-európai értékesítés csökkenéséhez hozzájárult a nem kifizetődő termékek árusításának tervszerű leépítése, beleértve azt a döntést is, amelynek alapján a Tesco nem vett részt a "Black Friday" árengedményes kiárusítási akciókban.
Emellett a vasárnapi árusítás lengyelországi szabályozásának módosításai az elmúlt pénzügyi évben 25-tel csökkentették a nyitvatartási napok számát, és ez önmagában 1,3 százalékos regionális értékesítési visszaesést jelentett.
Az eredményjelentés kiemeli, hogy a vasárnapi kereskedés január óta érvényes szabályozása alapján a Tesco lengyelországi üzletei minden hónap utolsó vasárnapján tarthatnak csak nyitva a korábban engedélyezett havi két vasárnapi nyitva tartás helyett.
A közép-európai üzletág csoportszintű működési eredményének több mint 56 százalékos javulása ugyanakkor elsősorban abból ered, hogy a cég ebben a térségben a fenntarthatóbb értékesítési lehetőségeket kínáló termékkategóriákra összpontosít, és csökkenti a kevésbé kifizetődő áruféleségek, például az elektromos készülékek kínálatát - áll a Tesco szerdai eredményjelentésében.
A cég emellett 66 veszteséges közép-európai üzletet bezárt, közülük 62-t Lengyelországban.
A Tesco öt éve több százmillió fontos eredmény-túlkönyvelési botrányba keveredett, és a botrány kirobbanása után, 2015 februárjában zárult teljes pénzügyi évéről 6,33 milliárd font veszteséget jelentett. Ez volt a Tesco évszázados történetének eddigi legrosszabb éves eredménye, és a modern brit gazdaságtörténetben is az egyik legnagyobb éves vállalati veszteség.
A könyvelési botrány kipattanása után lemondott a Tesco akkori vezérkara, és a 2014 őszén munkába állt jelenlegi vezérigazgató, Dave Lewis teljes gazdálkodási fordulatot hirdetett meg. Ennek jegyében a cég már a botrány utáni naptári évben 53 veszteséges nagy-britanniai üzletet bezárt, törölte további 49 új, korábban tervbe vett nagyáruház felépítését, és eladta dél-koreai üzlethálózatát is.
A 2018-2019-es pénzügyi évről szerdán közzétett előzetes eredményjelentés ismertetése után a Tesco részvénye 2,3 százalék körüli nyereségben mozgott a Londoni Értéktőzsdén.