Újabb történelmi mélyponton a várakozások

Gazdaság - 2008-12-01
Az októberi történelmi mélypont után novemberben tovább zuhant a GKI konjunktúra-indexének szezonális hatásoktól megtisztított értéke. Ez a GKI Gazdaságkutató Zrt. (www.gki.hu) által – az Európai Unió támogatásával – készített felmérés szerint elsősorban az üzleti várakozások esésének következménye.

Ráadásul a cégek a közelmúltat és jelent csak kevésbé, a jövőt viszont a korábbinál sokkal feketébben látják. A fogyasztói várakozások viszont novemberben már csak keveset romlottak. Igaz ennyire pesszimista csak a Bokros-csomag idején volt a lakosság.

 

Az iparban tovább romlott az előző időszak termelésének és különösen a következő időszak kilátásainak megítélése. Nagyfokú elégedetlenség tükröződik a rendelésállományokkal, ezen belül az exportrendelésekkel kapcsolatos véleményekben. Lényegesen kedvezőtlenebbé vált a foglakoztatási szándék. A saját termelésű készletek szintje viszont mérséklődött. A vállalati tervek összegzése alapján jövőre a beruházási kiadások várhatóan nominálisan is csökkennek az ideihez képest.

 

Az építőiparban, a kereskedelemben és a szolgáltatások körében az év első kétharmadában ha lassan, és többnyire rendkívül pesszimista szinthez képest, de javultak a várakozások. Ez ősszel megváltozott. A novemberi építőipari felmérés a termelési helyzet és a rendelésállomány értékelésének kisebb, míg a foglalkoztatási szándék igen jelentős romlását, összességében a valaha mért legpesszimistább helyzetértékelést jelzi. Novemberben a kereskedelmi bizalmi index is sok éve nem tapasztalt mértékűre csökkent. A rendelések várható alakulására vonatkozó várakozások kiugróan, az eladási pozíció ennél jóval kisebb mértékben, a készletszint megítélése csupán enyhén romlott. A szolgáltató szférában az októberi visszaesést novemberben valóságos zuhanás követte, így a mutató ez utóbbi hónapban elérte „történelmi” mélypontját. A várható forgalom és az üzletmenet megítélése jelentősen, a közeljövőre vonatkozó létszámvárakozások ennél valamivel kisebb mértékben romlottak.

 

Az áremelési tervek az iparban nem változtak, a kereskedelemben mérséklődtek, az építőiparban pedig drasztikusan csökkentek. Ez utóbbi ágazatban immár az árcsökkentést tervezők vannak szignifikáns többségben. A fogyasztók inflációs várakozása tavasz óta javul, ez októberben átmenetileg megváltozott, majd novemberben folytatódott a kedvező tendencia.

 

A magyar gazdaság kilátásainak megítélése e felmérések történetében még soha és egyetlen ágazatban sem volt ilyen alacsony szinten. A fogyasztók véleménye azonban októberhez képest már alig romlott.

 

A GKI fogyasztói bizalmi index értéke 2008-ban az első kéthavi stagnálás, majd az azt követő háromhavi visszaesést követően májustól szeptemberig lassú növekedést mutatott. Októberben a mutató értéke drámaian, majd novemberben kissé csökkent, ezzel a mutató idei legkisebb értékére esett. A lakosság saját pénzügyi helyzetére és rövid távú megtakarítási képességére vonatkozó várakozásai alig változtak. Markánsan pesszimistábbak lettek viszont az emberek a várható munkanélküliséggel kapcsolatban.

 

 

Módszertani magyarázat:

 

A GKI Gazdaságkutató Zrt. - az EU módszertanának megfelelõen - konjunktúra-indexének kiszámításakor az üzleti szférán belül az ipar, a kereskedelem az építõipar és a szolgáltató szektor várakozásait veszi figyelembe. (A szolgáltató szféra cégei közül - hasonlóan az EU gyakorlatához - a pénzügyi és a közszolgáltatások területén mûködõ vállalkozások egyelõre nem szerepelnek a vizsgált szektorok között.) Szezonálisan kiigazított adatokat közöl, vagyis megfelelõ matematikai módszerekkel kiszûri a szezonális hatások (például a téli és a nyári idõjárás különbségei, a karácsony elõtti nagyobb kereslet, a nyári szabadságok miatti kisebb termelés) okozta eltéréseket.

 

A fogyasztói bizalmi indexet a háztartások pénzügyi helyzetének jelenlegi és várt alakulására, az ország gazdasági helyzetének jelenlegi és várt alakulására, valamint a nagy értékû tartós fogyasztási cikkek vásárlására vonatkozó kérdésekre adott válaszokból számítják.

 

Az üzleti bizalmi indexet az ipari, a kereskedelmi, az építõipari és a szolgáltató vállalkozások üzletmenetére és várakozásaira vonatkozó kérdésekre adott válaszokból számítják. A szolgáltató szféra várakozásait kifejezõ index története rövidebb, mint a többi szektoré, ez a fajta felmérés 1998-ban indult. Ezért az 1996-1997-es évekre az üzleti bizalmi index újraszámításához felhasználásra kerültek az egyes szektorok bizalmi indexei közötti 1998 után tapasztalt matematikai összefüggések.