Egyesületünk megdöbbenéssel értesült Kováts Ákos főépítész úr által felvázolt, a belvárosi üzletek megmentését megcélzó ingyenes belvárosi parkolást biztosító parkolóhelyek kialakításának terveiről. Teljesen nyilvánvaló, hogy ez az elképzelés sem a belvárosi üzleteken nem segít, sem pedig a város parkolási problémáit nem oldja meg. A parkolóhelyet üzemeltető DKV számára nemhogy bevételt nem hoz, de még az jelenleg közösségi közlekedést használók számát is csökkenti.
Más városokban kifejezetten az a cél, hogy minél kevesebb gépkocsi legyen a belvárosban, ezzel enyhítve a torlódásokat és parkolási gondokat. A települések belső területei értékesek: gazdasági és társadalmi hasznuk van. Az üzletekkel, sétáló övezetekkel, parkokkal közösségi tereket alkotnak az élhetőbb környezet, a tisztább város érdekében.
Városainkat nem ilyen mértékű forgalomra tervezték. A belvárosi utak kapacitása és a parkolóhelyek számának a növelése csak nagyon korlátozott mértékben lehetséges. Ahol van is lehetőség, az csak átmeneti megoldást nyújt. Ezért a város közúthálózata nem terhelhető már tovább.
A szóban forgó parkolóhelyek kialakításra szánt 60 millió fontból rendbe lehetne tenni a belváros autóbuszos közlekedését, ezzel is segítve a válságban lévő tömegközlekedést. A pénzügyi források átcsoportosításával kényelmes átszállási kapcsolatot biztosító új buszmegállókat, az autóbuszokat előnyben részesítő forgalmi csomópontokat, és buszsávokat lehetne kialakítani. Ezen megoldásnak az érintett üzletek tulajdonosai is jobban örülnének, hiszen nem csak néhány autós közül kerülne ki az a vásárló, aki betér ezekbe az üzletekbe, hanem a naponta arra járó több ezer utasból. Nem véletlenül van sokkal több üzlet a buszmegállók környékén.
A belvárosi üzletek forgalmán sokkal inkább lendítene, ha nem a parkoláshoz kötődne kedvezményrendszer, hanem komplex módon a közösségi közlekedéshez. A felhasznált jegyekhez és bérletekhez kedvezményes szolgáltatás és olcsóbb vásárlási lehetőség párosulna. Ez mind az utasok, mind a vásárlók számát növelné. A parkolást igénybe vevők számára pedig a közösségi közlekedés használatát ösztönző kedvezményrendszer kialakításával lehetne biztosítani a belváros jobb megközelíthetőségét. Ennek egyik lehetséges megoldása, ha a parkolójegy előre meghatározott feltételekkel a belváros közösségi közlekedésének használatára is lehetőséget nyújtana.
Mind a belvárosi üzleteken, mind a város közlekedésén rend szerszeméletű gondolkodással és komplex tervekkel lehet segíteni, nem pedig rétegigényeket kielégítő ad-hoc ötletekkel.
Debreceni Regionális Közlekedési Egyesület