Az uniós csatlakozással összefüggő törvénymódosítások – figyelemmel az EK Szerződés 87. cikkében foglalt versenykorlátozó szabályozásra – meglehetősen leszűkítették az önkormányzatoknak a vállalkozások beruházásaihoz kapcsolódó támogatási lehetőségét a helyi adóztatás terén. Ez év végéig hatályon kívül kell helyezni a korábban határozott időre nyújtott ilyen jellegű adókedvezményeket is.
Figyelemmel azonban arra, hogy a magyar gazdaságnak, és természetesen ezen belül városunknak is egyre növekvő igénye van a technológiai innovációra épülő, magas szellemi hozzáadott-értéket alkalmazó és a fenntartható fejlődést szolgáló iparágakra, azok megtelepedése és megtartása érdekében kérem, hogy az alábbi adórendelet-módosítási javaslatot tárgyalja meg a testület.
A javaslat megfogalmazásában részt vevő külső jogi és gazdasági szakértők, figyelemmel arra, hogy a termelő beruházást megvalósító vállalkozások részére biztosított adókedvezmény 2007. december 31. után már nem vehető igénybe, egy, álláspontjuk szerint az alkotmányossági kritériumoknak megfelelő rendelet-módosítási tervezet megfontolására kérték önkormányzatunkat. A javaslat lényege, hogy a kutatás-fejlesztési feladatokra fordított költség egy kis hányada –legfeljebb a fizetendő iparűzési adó 80 %-áig- elszámolható legyen az iparűzési adóból, elismerve ezzel az innováció fontosságát.
Nézetük szerint a módosítás a fejlett technológiát alkalmazó, magas kutatás-fejlesztési kiadásokat elszámoló iparágak számára teremt egy kezelhető, igazságosabb adóterhelést. Hivatkoztak az államháztartás egyensúlyát javító különadóról és járadékról szóló 2006. évi LIX. törvény szabályozására, amely –igaz, hogy nem helyi adónál, hanem egy állami adófajta esetében- megteremti az ilyen jellegű ráfordítások elszámolhatóságát. (Azzal az eltéréssel, hogy a hivatkozott jogszabály nem az adót, hanem az adóalapot engedi csökkenteni az ilyen jellegű költségekkel.)
A javaslat előkészítése során más szakmai véleményeket is kikértünk. Ezek megoszlottak abban a kérdésben, hogy a szabályozás nem feszíti-e túl a jelenleg érvényes jogszabályi kereteket. A pénzügyminisztérium előzetes szakmai állásfoglalásában a helyi adókról szóló törvényben illetve a helyi önkormányzatokról szóló törvényben foglalt elvekkel és szabályozással ellentétesnek találta a tervezett rendelkezést.
A javaslat előkészítése során igyekeztünk gazdasági-pénzügyi előrejelzést is készíteni, annak megítéléséhez, hogy milyen mértékű lesz a módosítás hatása a pénzügyi tervezésre. Sajnos azonban a rendelkezésünkre álló adatokból pontos képet nem állt módunkban alkotni. A helyi iparűzési adóhoz benyújtott adóbevallások természetesen nem tartalmazhatták a kérdéses ráfordításokat. Az állami adóhatóság is csak részben – és jelenleg még csak a 2005. évre vonatkozóan- tud adatot szolgáltatni. Miután az ilyen módon való elszámolásra először a 2008. évre vonatkozóan nyílik lehetőség, a tényleges számok ismeretében első ízben csak 2009-ben tudjuk értékelni a változás hatását.
Úgy gondolom azonban, hogy a tervezett módosítás révén elérendő gazdaságpolitikai cél felülírja a jogi-technikai megoldás során felmerülő kételyeket és nehézségeket. Ezért kérem a T. Közgyűlést a tervezet megtárgyalására és elfogadására.
Debrecen, 2007. május 17.
Kósa Lajos
polgármester
DEBRECEN MEGYEI JOGÚ VÁROS ÖNKORMÁNYZAT KÖZGYŰLÉSÉNEK
………./2007. (……….) Ör. rendelete
a helyi adókról szóló 35/1999. (XII.10.) Kr. rendelet
módosításáról
Debrecen Megyei Jogú Város Önkormányzat Közgyűlése az 1990. évi LXV. tv. 16 §. (1) bekezdésében biztosított jogkörében eljárva az 1990. évi C. törvény 1. és 6. §-ában kapott felhatalmazás alapján a helyi adókról szóló 35/1999. (XII.10.) Kr. rendelet módosításáról az alábbi rendeletet alkotja:
1. §
A R. kiegészül az alábbi 19/A. §-sal:
„19/A §
A HELYI IPARŰZÉSI ADÓ MÁS MÓDON VALÓ MEGFIZETÉSE
(1) A vállalkozó a helyi iparűzési adót teljesítheti
a) a felmerülés adóévében a számviteli törvény szerinti alapkutatás, alkalmazott kutatás vagy kísérleti fejlesztés közvetlen költségei, illetve a kizárólag kutatási-fejlesztési tevékenységhez kapcsolódó szabadalom használati díja 5 %-ának
b) vagy az értékcsökkenés elszámolásának adóévében, ha az adózó a költséget vagyoni értékű jogként vagy kísérleti fejlesztés aktivált értékeként az immateriális javak között állományba veszi, a tárgyévi elszámolt értékcsökkenés 5 %-ának
az adóból – legfeljebb a fizetendő adó 80 %-áig - történő elszámolásával.
(2) Az adózó nem veheti figyelembe az (1) bekezdés szerinti elszámoláskor a fejlesztés céljára vagy a tevékenység költségei (ráfordításai) ellentételezésére a mérlegkészítés napjáig az állami adóhatóságtól igényelt, vagy az adóévben - visszafizetési kötelezettség nélkül - kapott támogatás, juttatás összegét, illetve - ha él a választási lehetőséggel - a támogatás, juttatás alapján az adóévi adózás előtti eredménye javára elszámolt bevételt.”
2. §
E rendelet 2008. január 1-én lép hatályba azzal, hogy rendelkezései először a 2008. évi iparűzési adó elszámolásakor alkalmazhatók.
Dr. Szekeres Antal jegyző
Kósa Lajos polgármester