Jelenleg 2012-ig hatályos „Közszolgáltatási szerződés” van érvényben, Debrecen város közgyűlése ennek ellenére ez év tavaszán új pályázatot írt ki a helyi, autóbusszal végzett menetrend szerinti személyszállításra. Bár a pályázat értékelése még folyik, számos olyan kérdés van, amelyre érdemi választ nem kaptunk, amelyben csak ködösítés, a polgárok megtévesztése folyik és amelyekre véleményünk szerint nincs is magyarázat.
Kósa Lajos polgármester úr a pályázat kiírását azzal indokolta, hogy a tömegközlekedésben azért kell változtatni, mert a jelenlegi szolgáltató által nyújtott szolgáltatás rossz minőségű és drága.
Ezek az érvek nem igazak. A jelenleg üzemelő Hajdú Volán gépjármű parkja - a felszereltséget és az életkort figyelembe véve – harmadik az országban. A járatkimaradások száma nem éri el a közszolgáltatási szerződésben meghatározott 1 %-ot, attól jócskán elmarad. A Hajdú Volán - más volán társaságokkal összehasonlítva – a legolcsóbb, hiszen egy km út költsége itt 375,- Ft, míg az öt legnagyobb megyei jogú városban ez az átlag 425,- Ft/km. A szolgáltatás azért drágább, mert a debreceni városvezetés csak a DKV-t támogatja.
Olcsóbb lesz-e és jobb minőségű a szolgáltatás, ha a pályázat győztese lesz a közszolgáltató? – vetődik fel a kérdés.
Hogy jobb minőségű lesz a szolgáltatás az elképzelhető, hiszen jobban fölszerelt, új buszok közlekedhetnek majd Debrecen utcáin. Az viszont nem a jobb minőségű szolgáltatás irányába történő elmozdulás, hogy a jelenlegi egyszázalékos megengedett járat-kimaradási mértéket a pályázatban 2 %-ra emelte a pályázat kiírója, holott – mint már említettük – jelen pillanatban ez a fél százalékot sem éri el.
Olcsóbb lesz-e a szolgáltatás? A válaszunk határozott és egyértelmű NEM. Az új gépjárműpark beszerzése több mint 10 milliárd forintos üzlet. Ezeket a milliárdokat nyolc év alatt kell a buszokat nyújtó vállalkozónak megfizetni, hiszen egy közszolgáltatási szerződés csak nyolc éves időtartamú lehet. Tudjuk azt, hogy az új gépjárműparknak kisebb a szerviz igénye, de ezt leszámítva is évente több százmillió forinttal kell többet fizetni a tömegközlekedésért Debrecenben.
Félreértés ne essék. A Magyar Szocialista Párt helyi szervezete nem ellensége annak, hogy javuljon a szolgáltatás minősége városunkban. Arcpirító azonban az, hogy a városvezetés nem tájékoztatja hitelt érdemlően a debreceni polgárokat arról, hogy a jobb minőségű szolgáltatás több pénzbe kerül. Ha jobb minőséget ugyanazon az áron, vagy olcsóbban lehetne biztosítani, akkor az országban minden egyes közlekedési társaság csillogó-villogó, légkondicionált, vadonatúj gépjárművekből álló flottát mutatna föl, és minden egyes magyar ember, akinek autója van, BMW-el, Audival, vagy Mercedessel járna. Lehet, hogy a viteldíjak nem emelkednek majd akkor, ha új feltételekkel, új szolgáltató szállítja az embereket Debrecenben, de mi debreceniek többet fogunk fizetni az kétségkívül igaz.
Amennyiben a DKV Zrt. nyer a pályázaton (hiszen mint sajtóhírekből tudjuk, két pályázó van), az önkormányzat megteheti azt, hogy a buszjegyek árát a költségek növekedése ellenére szinten tartja, vagy akár csökkenti is, és az így kieső összeget a Holding más vállalatai fogják megfizetni az „olcsó” szolgáltatásért. Azt pedig nagyon jól tudjuk, hogy a Holding tagvállalatainak nyereségét mi debreceniek fizetjük meg adóinkból, a vízdíjból, a csatornadíjból és a hődíjból. A Hajdú Volánnal kötött közszolgáltatási szerződés egyoldalú felmondása súlyos terhet, akár további százmilliókat is jelenthet a városnak, amit megint mi, debreceniek fogunk megfizetni.
Mindezekre tekintettel a debreceni szocialisták határozottan állítják: a mindannyiunkat érintő döntésről közösen kell döntenünk, nem csupán a közgyűlésben jelenlévő politikai pártoknak és társadalmi egyesületeknek, hanem a debreceni emberek közösségének. Minimális elvárásunk ezért a Fidesz-es többségű közgyűléstől az, hogy ne szavazzanak meg zárt ülést a képviselők, és így az érdemi vita nyilvánossága elől ne bújjanak el hamisan városérdekre hivatkozva.
Varga Zoltán
Bassel Ferenc
önkormányzati képviselők sajtótájékoztatójának anyaga