A Modem és igazgatója alulmúlta önmagát

Helyi - 2009-07-31

„Kis magyar pornográfia”, avagy művészi prostitúció?

 

Debrecen új galériája, a MODEM alapításának és megnyitásának - Gulyás Gábor, a MODEM igazgatója szerint -  meglehetősen ambiciózus célja volt, hogy a határokon átívelő régióban fontos viszonyítási pontot jelentsen.

Nos úgy tűnik, hogy a MODEM igazgatója nem tévedett sokat, hisz valóban az ország talán egyetlen olyan galériáját, kiállítócsarnokát sikerült a cívisvárosba „installálnia”, melynek politikai kötődése, bizonyos politikai pártokhoz, politikusokhoz fűződő viszonya messze felülírja a józan ész, a morál és a jó ízlés határait.

Az emlékezetes és (fölöttébb ízléstelen) Kósa motoros fotók után a július 30-án nyíló „Kis magyar pornográfia” című kiállítás ismételt bizonyítékát adta, hogy a MODEM igazgatója nem csak kiállítani szereti a múlt század ötvenes évekbeli relikviáit, de a személyi kultusz időszakának  gyakorlatát is szívesen alkalmazza.

Az évi 250 millió forintos városi támogatásból működő MODEM - melynek vezetői, kurátorai (menedzseri-mértékű) fizetésüket szintén Debrecen város lakosainak adóforintjaiból kapják - most megnyílt „Kis magyar pornográfia” című kiállításának biztos nem a legnagyobb, de mindenképpen a legbotrányosabb „attrakciója” az ott kiállított Kósa-szobor.

Kétség sem férhet hozzá, hogy Gerhes Gábor alkotása önmagában kitűnő. Mint ahogy ahhoz sem, hogy a művészi szabadság nem ismer határokat. Azonban Gulyás Gábornak a MODEM vezetőjének akciója egyértelműen a személyi-kultusz rossz emlékű gyakorlatát idézi. Neki, mint a MODEM vezetőjének, ezen kiállítás kurátorának - mint megrendelőnek - tisztában kellett lennie azzal, mi készül a művész műtermében. Gondolom azt is tudja, hogy több mint visszatetsző ha egy politikusról – legyen az akár Kósa Lajos is -  szobrot készíttetnek majd állítanak ki és mindezt közpénzből, az több mint ízléstelen! A folyamat elgondolkoztató: előbb csak néhány ártatlan (motoros) fotó egy közintézményben, majd egy ugyanott kiállított szobor szintén közpénzből finanszírozva. Mi következhet még? Kósa lovas-szobra a Nagytemplom előtt, esetleg himnusz városunk vezetőjéhez?

 

Annak a rossz emlékű 50-es évekbeli gyakorlatnak az ismételt feltűnése, mikor a politika megrendelőjévé, alakítójává, irányítójává válik a kultúrának, legyen az irodalmi alkotás fotó-sorozat, vagy szobor, mindamellett hogy elfogadhatatlan és megengedhetetlen, riasztó is. 

Mint ahogy riasztóak a csütörtöki megnyitón történtek is. Az eredetileg 18.00-ra meghirdetett hivatalos megnyitóra érkező érdeklődőket, megbecsült helyi és országos művészeket, több mint 50 perc hiábavaló és minden magyarázat nélküli várakoztatása után (Kósa Lajos viharos megérkezését, majd távozását követően) a MODEM vezetője közölte a várakozókkal, hogy a megnyitó elmaradásának oka az egyik műtárggyal adódó kisebb probléma. Bővebb felvilágosítással nem szolgált, a megnyitó elmaradt. A kitartó érdeklődők megtekinthették a kiállítást úgy, hogy Gerhes Gábor alkotása, a Kósa-szobor nem volt kiállítva!

 

Ahogy a megnyitót övező botránynak, a szobor hirtelen eltűnésének, majd a kiállítótérben 20.00 óra körüli ismételt megjelenésének is egyetlen magyarázata van: Kósa Lajos, Debrecen polgármestere politikusként, városi vezetőként – visszaélve hatalmával - nyomást gyakorolt a MODEM vezetőire!

Partner volt ebben a lojális intézményvezető is, aki kitetette a táblát a szobor mellé, melyen megmagyarázza, hogy igazából ez nem is az, aminek látszik.

 

A Modem igazgatója és egyben a kiállítás kurátora nyilatkozatában azt állítja, hogy a kiállítandó tárgyakat nem ismerte, s azok az utolsó pillanatban lettek leadva a kiállítás helyszínére. Egy kiállítás kurátora szájából ezek az indokok és érvek csak egy dolgot bizonyítanak, még pedig azt, hogy teljesen alkalmatlan az általa vállalt feladat ellátására.

 

Természetesen az egyetemes kultúra részét képező „Kis magyar pornográfia” kiállítás, ami a provincializmus és a mentalitás elmúlt húsz évi változását kívánta bemutatni, ilyen kurátori kontroll mellett törvényszerűen a lojalitás prostitúciójába torkollott.

 

 

 

Minden normális demokráciában egy ilyen hiba a felelős azonnali lemondásával jár.

 

Kósa Lajos egy személyben döntött arról, hogy a közpénzből épült és fenntartott művészeti intézményben mi lehet kiállítva és mi nem, mint ahogy arról is alig néhány hete döntött (felülírva a HOLDING igazgatóságának határozatát) hogy a DV Zrt. tagvállalatainak vezetői milliós jutalmat kaphassanak.

Kósa Lajos visszahozta Debrecenbe a múlt századot. Ezért (lovas)szobrot érdemel!

 

 

            Varga Zoltán

            önkormányzati képviselő