Emlékezetes, hogy 2007. áprilisában városunk polgármestere, „Kósa Lajos a rettenthetetlen”(a Playboy interjú címe) többek között a MODEM kiállítótermeiben készített fotósorozattal hívta fel magára a bulvármédia figyelmét. A Playboyban megjelent cikk, és az újságban közölt fotókon motoron pózoló Kósa Lajos azonban már akkor megosztotta mind a média, mind Debrecen közvéleményét.
A cikkel kapcsolatos kérdéseinkre - melyben azt firtattuk, hogy Debrecen nívós kiállítócsarnokát, amely nem utolsósorban a „köz vagyona”, Kósa Lajos miért használja fel saját karrierje, politikai pályája építésére - reagáltak, amelyben kategorikusan és sajátságos cinizmussal visszautasították a feltételezéseket. A városháza által kiadott nyilatkozatban, illetve a Naplónak adott Kósa-interjúban magyarázatként ez olvasható: „A helyszínek kiválasztását az újság kezdeményezte, mivel azok nem közterületre estek, a használatukkal kapcsolatos költségeket az újság állta. A MODEM esetében a galéria hirdetések formájában levásárolta a bérleti költséget, vagyis a MODEM-nek a képek bevételt hoztak.”
Azonban mindezen nyilatkozatok ellenére, sem a vitatott időszakban, sem azt követően a MODEM reklámszerződéseiben, sem a könyvelésében nem található a Playboy magazinnal vagy kiadójával, a MAP Magazine Kiadó Kereskedelmi Kf.-vel semmilyen reklám-, vagy együttműködési szerződés, sem arra utaló kompenzációs számla.
Mint az ismeretes, a MODEM gazdálkodásával kapcsolatos szerződésekbe és bizonylatokba való betekintést megakadályozta mind a város vezetése, mind a MODEM igazgatója, és abba csak a bírói peres eljárás megkezdése után engedtek bepillantani. A MODEM szerződéseinek tüzetes átvizsgálása után vált nyilvánvalóvá, hogy a MODEM, a Playboy kiadójával (MAP Magazine Kiadó Kereskedelmi Kft.), a Kósa Lajossal készült cikk és fotósorozat idején semminemű üzleti kapcsolatban nem állt és a dokumentumok szerint jelenleg sem áll. Ezzel a ténnyel az ügyben érintett Kósa Lajosnak, a városháza részéről nyilatkozatot kiadó kommunikációs tanácsnoknak, nem utolsó sorban Gulyás Gábornak a MODEM igazgatójának is tisztában kellett lennie. A MODEM részünkre átadott reklám és marketingszerződései egyértelműen bizonyítják, hogy a városháza, illetve Kósa Lajos adott kérdésben tett nyilatkozatai köszönő viszonyba sincsenek az igazsággal.
Kósa Lajos és a városháza elektronikus és írott formában megjelentetett nyilatkozatai (amelyek egy része jelenleg is olvashatóak az Interneten), több tízezer embert vezettek félre és csaptak be!
Felszólítjuk Kósa Lajost, Debrecen város polgármesterét, Kovács Zoltánt a városháza kommunikációs tanácsnokát, és Gulyás Gábort a MODEM igazgatóját, hogy Debrecen nyilvánossága előtt tisztázzák magukat a Playboy barter-szerződés kapcsán. Ha a szerződés létezik, abban az esetben azt mutassák be, tárják a nyilvánosság elé, mutassák be a Playboy magazin azon számait, amiben láthatóak az állítólagosan „hirdetések formájában levásárolt bérleti díj”. Gulyás Gábor a MODEM felelős vezetője magyarázza meg milyen számviteli fegyelem, gazdálkodási gyakorlat indokolja azt, hogy a Playboy-barter semmilyen formában nem szerepel a Kht. reklámszerződéseiben.
Ha a vitatott Playboy-szerződést bemutatni nem tudják, úgy elvárjuk Kósa Lajostól, hogy vonja le az ügy morális tanulságait, nyilvánosan kövesse meg Debrecen lakosságát, amiért arcátlan módon félrevezette, becsapta, önös politikai céljai miatt megkárosította, hazugságban tartotta városunk közösségét!
Varga Zoltán Bassel Ferenc Zsolt
városi alelnök városi alelnök
xxx
Gulyás Gábor , a MODEM ügyvezetője szerint a képviselők által a sajtótájékoztatón kifogásolt fotózás a Modem termeiben, nyitvatartási időn kívül történt. Ezt megelőzően és ezt követően is többször előfordult, hogy lehetőséget biztosítottak az épületben történő fotózásra. Tekintettel arra, hogy a Modemre ez nem rótt számottevő terhet, ezért egyetlen alkalommal sem kértek senkitől anyagi ellentételezést. A Playboy viszont – mert fontosnak tartotta a debreceni kultúra támogatását – egy jelentős ellentételezést adott: ugyanabban a lapszámban, amelyben az interjú megjelent, képekkel illusztrált ajánlót közölt az aktuális kiállításainkról. Ennek listaára közel 400 ezer forint – amit nem kellett kifizetnie a MODEM-nek.
xxx
A tegnapi napon nyilvánosság elé tárt, a MODEM és a Playboy magazin közötti barter-szerződéssel kapcsolatos sajtótájékoztatónkra Gulyás Gábor, a MODEM felelős vezetője által adott választ elfogadni nem tudjuk.
Idézet a városháza által kiadott 2007. 04. 17-i közleményből:
„A MODEM esetében a galéria hirdetések formájában levásárolta a bérleti költséget, vagyis a MODEM-nek a képek bevételt hoztak”.
Ezt nem lehet másképp értelmezni, mint szerződéses kapcsolatot, ami dokumentált bevételekkel és kiadásokkal jár.
Méltatlan Gulyás Gábor csúsztatása, mivel, mint újságírásban, kiadásban jártas szakembernek, neki tökéletesen tisztában kell lennie azzal a tartalmi, formai különbséggel, ami a fizetett hirdetések és egy újságcikk (Gulyás Gábor megfogalmazása szerint „ajánló”) között van. Tisztában kell lennie azzal a „kötelező” gyakorlattal, amely két gazdasági társaság közötti üzletet szabályoz, tudnia kell, hogy minden szolgáltatás esetében, legyen az akár kölcsönös, vagy barter ügylet, milyen könyvelési, számviteli szabályoknak, formai és tartalmi jegyeknek kell megfelelni.
Ezúton emlékeztetjük Gulyás Gábor urat, hogy a MODEM Kht. 2006-2008 reklám és marketingszerződéseibe kértünk és hosszas huzavona után (melynek egy része a bíróság előtt zajlott) kaptunk teljes betekintést. A betekintés során a MODEM által átadott dokumentumok azonban semmilyen formában nem tartalmazták a vitatott Playboy szerződést. Az pedig, hogy egy, a világ számtalan országában érdekeltséggel rendelkező cégcsoport, és egy 100%-ban önkormányzati tulajdont kezelő Kht. 400.000,- Ft értékű üzletet minden azt szabályozó, keretbe foglaló szerződés nélkül köt meg, teljességgel elképzelhetetlen! Ezek után joggal merül fel a kérdés: mi titka van a MODEM igazgatójának? A bíróság előtt is megerősített ígéretük szerint jártak-e el, és átadtak minden dokumentumot? A Playboy-szerződés hiányában joggal feltételezzük, hogy nem létezik semminemű hivatalos üzleti kapcsolat a MODEM és a Playboy között.
Meggyőződésünk, hogy felelős politikai és gazdasági vezető erénye a korrekt és felelősségteljes viselkedés és cégvezetés, melyet mi most hiányolunk, ezért ismételten felszólítjuk az ügyben érintett személyeket: Kósa Lajos polgármester urat, Kovács Zoltán kommunikációs tanácsnok urat, és Gulyás Gábort, MODEM igazgatóját, hogy a vitatott reklámszerződéssel kapcsolatos minden dokumentumot, a szerződést, annak részletező számláját és a teljesítés időpontját hozzák nyilvánosságra. Abban az esetben, ha a vitatott szerződést, valamint az ügylettel kapcsolatos kiadásokat és bevételeket bemutatni nem tudják, úgy Debrecen nyilvánossága előtt vonják le annak morális konzekvenciáit!
Varga Zoltán
városi alelnök