Az 1958-60-as években, Debrecenben épült Állami Áruház épülete a magyar modern építészettörténet egyik jelentős alkotása, amelynek homlokzata a Modern Építészeti Lexikon szerint: „változatos foltok rendszeréből kíván formai egységet létrehozni, és ezzel élénk vitákat eredményezett.” Az épület földszintjét időközben átalakították, előbb Centrum Áruházként, majd Skála Áruházként működött.
A földszinti kirakat vonalát megváltoztatták, pavilonokat építettek bele és a homlokzat arányait módosító reklámfelületet helyeztek el az első emeletre.
A Cívis Ház Zrt. a Skála Áruház szerződésének 2008-ban történő lejárta miatt a további hasznosításra vonatkozóan pályázatot írt ki.
A pályázatnak tartalmaznia kellett a tevékenységi kör bemutatását (írásos anyag, látványtervek, grafikák, referenciafotók formájában), az üzlethelyiség belső átalakításának, korszerűsítésének, illetve belsőépítészeti megjelenésének tervét.
A Cívis Ház Zrt. a funkciót, esztétikai és gazdaságossági szempontokat egységesen figyelembe véve döntött a nyertes pályázó személyéről.
A meghirdetett határidőig négy pályázat érkezett, melyek közül a bérbeadó a Debreceni Vagyonkezelő Zrt. Igazgatósága döntésével, egyhangúlag a Pécsi Direkt Kft. pályázatát tartotta a legjobbnak.
Az Alexandra könyváruházakat működtető társaság egyik legnagyobb – összesen 2813 m2 alapterületű – üzletét kívánja Debrecen belvárosában megvalósítani.
Az üzlet kiemelkedő színvonalú kialakítására garanciát nyújt az ország nagyvárosaiban már megvalósult több könyváruház, amely nemcsak eladótérként szolgál, hanem közösségi funkciókat is magába foglal, olvasóterekkel, internet kávézóval, irodalmi találkozók megtartására alkalmas előadóteremmel. A debreceni pályázati is hasonló elemeket tartalmaz.
Az áruház földszintjén egybefüggő üzletteret terveztek, az áru tematikus elrendezésével, pénztárral. A meglévő lépcsőtér által határolt eldugottabb, nyugalmasabb területen olvasósarkot rendeznek be, a pénztár hosszan elnyúló pultja mögötti térben ruhatárat biztosítva a vendégek számára.
Az emelet központi részén cd-, kazetta-, dvd- és videó-polcrendszereket helyeznek el. Ezen a szinten lehet könyvet rendelni, itt kerül kialakításra antikvárium és gyermekkönyv-részleg.
Az emelet utcafronti üvegfala mögött kávézó várja a vendégeket, és lehetőség nyílik palackozott borok vásárlására is.
Az alagsorba meglévő lépcsőkarok között tervezett új lépcsőn jut a vásárló, ezen a szinten az általános üzlettéren kívül internet kávézó kap helyet.
Az épület külső megjelenésén a földszinten lényeges változás, hogy az épület teljes kőhomlokzatát megtisztítják, a homlokzati üvegfal visszakerül az eredeti helyére, és a kirakat maga az üzlettér lesz. Ezzel biztosítják, hogy az új áruház ne csak egy egyszerű könyvkereskedésként működjön, hanem a városközpont egyik fontos, átlátható közösségi terévé válhasson. Ez azért lényeges, mert a városfejlesztési tervek középtávon a Piac utcai sétálóövezet kiterjesztésével számolnak a Miklós utcáig.
Az üzlet funkcióváltása összefügg az Apolló tömb rekonstrukciójával is, amely szintén a Cívis Ház Zrt. előkészítő munkája során valósulhat meg. A Piac utcai üzlethálózat tematikus alakításának része a leendő sétálóövezet végén egy kulturális jellegű létesítmény kialakítása, illetve az utca túloldalán az Apolló tömbben egy kereskedelmi nagyáruház létrejötte, amely mintegy 350 férőhelyes parkolóházzal megoldja a terület közlekedési gondjait is.
Az átalakítások elvégzése után a Könyváruház 2008 tavaszától várja a vásárlóközönséget.