Tisztelt Debreceni Polgár!
A debreceni Közgyűlés 2012. október 25.-i ülésén a debreceni Köztemetők üzemeltetőjének, az A.K.S.D. Kft.-nek a beterjesztése alapján készült, Városfejlesztési Főosztály által előterjesztett, drasztikus Köztemetői díjemelés hatását azok már érezhették, akik az elmúlt hetekben kényszerültek eltemettetni családtagjaikat a debreceni Köztemetőkben.
Sajnos azok is szembesülhettek a díjemelés hatásaival, akiknek újraváltani kellett eltemetett elhunytjaik sírját, vagy a családi sírjukat.
Szeretnénk ráirányítani Debrecen Város polgárainak figyelmét a debreceni Köztemetőket üzemeltető cég által előkészített, Városfejlesztési Főosztály által beterjesztett és Közgyűlésünk .által elfogadott díjemelés néhány olyan pontjára, ami e drasztikus díjemelést előidézte, s ami nincs szinkronban a korábbi közgyűlési döntéssel jóváhagyott 2010. évi Köztemetői díjak megállapítását indokoló előterjesztés tartalmával sem.
A díjemelés előterjesztése tartalmazza azt a javaslatot miszerint a díjtáblázatban ne legyen külön új sírhely díjtétel, s ne legyen külön újraváltási sírhelydíj tétel.
(Újraváltás: azt jelenti, hogyha egy sírhelynek lejárt a nyugvási ideje, azért hogy az üzemeltető ne számolja fel, a sírt újabb 25 éves nyugvási időre lehet megváltani, vagy ha egy meglévő sírba újabb temetés történik, és a 25 éves nyugvási időből még el nem telt időtartam nem biztosítja a holttest 25 éves porladási idejét, újra kell váltani.)
Csakhogy a 2010. évben alkalmazott díjak megállapításánál az új sírhelyek díjtételébe az üzemeltető javaslatára be lett kalkulálva egy sírásási díjtétel, így a most 2013.-ra jóváhagyott, újraváltásnál is alkalmazott díjtétel tartalmaz egy sírásási díjtételt. Ez azt eredményezi, hogy aki csak újraváltja a sírhelyét az is megfizeti a sírásást, noha nem kell neki temetni és ezért sírt ásni. Aki rátemettet a meglévő sírban lévő elhunytra, az meg kétszeresen fizeti meg a sírásást. Egyszer megfizeti a sírhely újraváltási díjában, egyszer meg az üzemeltető temetési számlájában sírnyitásként felszámolva.
Biztos hogy jól van ez így?
Az éves 2000 feletti temetés legalább 60 %- ában szükséges az újraváltás, sírhely vagy urnatemetési hely vonatkozásában is, így belátható, hogy csak a temetésekkel összefüggő is 10 millió forintot meghaladó árbevétel növekedést eredményez. Nem beszélve a nem temetés miatt újraváltandó sírhelyekről. Ha csak évente 1000 sírhely újraváltás történik sír nyugvási idő lejárás miatt, az több mint 20 milliós árbevétel növekedést eredményez. Ettől azonban évente több újraváltás történik, hisz a debreceni köztemetőben több mint kilencven ezer sírhely van.
A következő indokolatlanul költségeket növelő díjtétel a sírhely bővítés díja.
Az üzemeltető és az előterjesztő azzal indokolta e díj szükségességét, hogy a sírhely felett rendelkezők indokolatlanul növelik meg a sírhelyeik területét. Igaz az is benne van az indoklásban, hogy a sírszegély alatti folyamatos szegélyalapok is növelik a sírhelyek területét.
Az viszont kimaradt az előterjesztésből, hogy akik azért növelik meg a sírhelyeik területét, mert virágot, és esetleg padot szeretnének elhelyezni, csak a sírhely felett rendelkezők cca 1 %-át teszik ki, s ezek a sír felett rendelkezők önként is megfizetnék a sírhely bővítés díját.
A 99 % azonban azért készíttet sírszegélye alá folyamatos szegély alapot, mert a debreceni Köztemető talaja homokos talaj. Az erre a talajra elhelyezett több mázsás sírkőtermékek, ha nem alapozzák megfelelően alá, akkor megsüllyednek elborulnak ( erre a temető területén számos példa van ), így ez nem egy olyan bővítési igény, amit büntetéssel kell sújtani. Ez egy kényszer a sírra állított sírkőtermékek védelme, és a temetőlátogatók biztonsága és védelme érdekében.
Csak mellesleg jegyzem meg, hogy e folyamatos szegély alapok 75 %-a a sírhelyek közötti 60 cm-es utak területére esik, így elmondhatjuk, hogy a temető üzemeltetője megfizetteti a sírhely felett rendelkezőkkel a sírhelyek közötti utat is.
Ez a döntés a lakosságnak esetenként sírhely mérettől és temetési hely elhelyezkedésétől függően
14 400,- Ft- tól 39 755 Ft
többletköltséget eredményez ( dupla sírhelyek esetében ettől is többet.) véleményünk szerint indokolatlanul.
Figyelembevéve, hogy a sírhelyek legalább 50 %-a rendelkezik folyamatos szegély alappal, az új sírhelyekre pedig csak ilyen sírkövek készülnek, ez is 10 millió forintot meghaladó árbevétel növekedést jelent az üzemeltetőnek,.
Az előterjesztés egyetlen mondattal rendez el egy jelentős újabb díjtételben megjelenő költségnövelő tényezőt, a létesítmény igénybevételi díj alcím alatt
„Az AKSD Kft. a létesítmény igénybevételi díjak tekintetében azt javasolja hogy „Halott kezeléssel és tárolással összefüggő” díjak (1. típus, 2. típus) és „Ravatalozással összefüggő” díj kerüljön megállapításra.”
Ez az az újabb díjtétel a rendelet mellékletében így szerepel
- Ravatalozással összefüggő: ( energia, takarítás stb. ) 22 000,- Ft + ÁFA
Ez a díj az Üzemeltető díjjegyzékben úgy szerepel, Létesítményhasználati díj 3. típ. ravatalozással összefüggő: 22 000,- Ft + ÁFA = 27 940,- Ft .
Ez a díjtétel is vet fel kérdéseket. Pl. a szertartások között van kb. 10 perc a takarításra, s világít az egyes ravatalozó termekben kb 30 db 40 wattos fénycső. Ki lehet számolni, hogy milyen költsége merül fel az üzemeltetőnek, mert hogy a ravatalozás díjában számolják fel a ravataltermi felszereléseket, egyéb berendezési tárgyakat, kandelábert, hangtechnikát és a ravatalozás munkadíját.
Ez a döntés a lakosságnak 27 940,- Ft temetésenkénti többletköltséget eredményez, az üzemeltetőnek pedig éves szinten 2200 temetéssel számolva nettó
48.4 millió Ft
többlet árbevételt hoz.
4. Ehhez már csak megemlítem azt, hogy függetlenül attól, hogy hány fok van november 01 és február 28 között jogosult az üzemeltető téli sírásási felárként felszámítani 5000,- Ft + ÁFA -t . Ez szintén árbevétel és temetési költség növelő.
„A módosító javaslat célja, hogy a díjakból képződő árbevétel fedezze a debreceni működő köztemetők fenntartási és üzemeltetési költségeit és ezzel együtt a temetkezési szolgáltatási tevékenységek díjainak csökkentése legyen végrehajtható.”
Ehhez képest az Üzemeltető minimum az infláció mértékű, sok esetben azt meghaladó, sőt egyes esetekben nem ritkán 35 %-ot meghaladó áremelést hajtott végre 2013.-ban.
Például a lakosság által leggyakrabban igényelt 1. típusú ravatalozást 26 000,- Ft – ról 36 000,- Ft-ra, a 2. típusú ravatalozást pedig 42 000,- Ft-ról 50 000,- Ft- ra emelte.
6. Végezetül szeretnék egy koporsós temetés kapcsán bemutatni a legszükségesebb Köztemetői szolgáltatási díjak emelkedését 2012 évhez viszonyítva:
2012. év 2013. év
Gyász-gépkocsi igénybevétele 1 db 9 455,-Ft 9 455,- Ft
Létesítményhasználati díj 1. típ 1 db 22 450,- Ft 22 450,- Ft
Létesítményhasználati díj 2 típ. 1 db 1 830,- Ft 1 830,- Ft
Létesítményhasználati díj 3. típ. 27 940,- Ft
Temetkezési áru átvétele: 1 db 5 500,- Ft
1. típusú ravatalozás 1 db 26 000,- Ft 36 000,- Ft
Zeneszerzői jogdíj 1 db 2 000,- Ft 2 150,- Ft
Sírnyitás rátemetéshez 1 db 16 550,- Ft 22 550,- Ft
Sír visszahantolás rátemetéshez 1 db 7 090,- Ft 7 090,- Ft
Sírhely újraváltás II. övezeti Táblabeli 1 db 2 237,- Ft 12 860,- Ft
( ha 10 év kiegészítő nyugvási időt kell váltani )
Sírhelybővítés ( szegély alap miatt) 1 db 7 560,- Ft
Összesen: 87 612,- Ft 155 385,- Ft
A bemutatott példa tekinthető átlagosnak. Úgy gondolom nem igényel különösebb kommentárt.
Dr. Dobrossy István és Varga Zoltán
önkormányzati képviselők