Civil Fórum Debrecen Egyesület sajtóközleménye

Helyi - 2023-03-11

Új szakaszába lépett a polgárimesteri vezetés kommunikációja a kínai akkumulátorgyárral kapcsolatban, mivel úgy ítéljük meg, hogy nagyobb mennyiségű zöld festéket sikerült beszerezniük!

A polgármesteri vezetés karbon semleges ipari parkokat kíván létrehozni, illetve az élet minden területére kiterjedő „zöld átállást” hirdet. A szándékkal egyet lehetne érteni, csakhogy az időzítés és a várható eredmény inkább azt feltételezi, miszerint csak utólagos átszínezésről, ún. greenwashing-ról vanszó. Magyarul zöldre mosás vagy zöldre festés az a reklámstratégia, amikor egy cég környezetbarátnaktetteti magát vagy egy termékét.

Azt követően jelentették be a zöld programot, miután hatalmas környezetterhelő gyárak telepítéséről már féléve döntöttek, így elég megkésett, miszerint a Város 160 millió Ft-ot különít el olyan szakmaidokumentum elkészítésére, amely a fenntartható iparfejlesztést, a karbon semleges ipari parkok létrehozását alapozná meg.

A bejelentett zöld átállástól várt eredmények, töredékei annak a környezeti terhelésnek, amelyet csak aCATL fog önmagában jelenteni a Városnak.

Az arányokra csak egyetlen példát emelünk ki, miszerint a Város fásítási programja évek múlva 8000 gépjármű légszennyező hatását fogja kompenzálni, miközben a CATL telephelyére naponta 1291 autó érkezik, vagyis ez a program még egy heti autóforgalom kibocsátását sem képes semlegesíteni.

Ugyanakkor, hiányoljuk ebből a programból a kibocsátó cégek anyagi felelősségvállalását, mintha a Város egyedül kívánná vinni ezeket a terheket. Helyi adót minden vállalkozás fizet, de aki tevékenységével terheli a környezetünket, annak többet kell a közösből vállalnia.

xxx

A történelem ismétli önmagát, újból elkezdődött a Város erőltetett iparosítása, mindenféle társadalmiegyeztetés és lakossági jóváhagyás nélkül, csak annyiban eltérő módon, hogy most a külföldi tőke lett ennek a hajtóereje. A nagy beruházások egyáltalán nincsenek figyelemmel a helyi viszonyokra és gondosan elhallgatják tevékenységük környezetterhelő hatásait. Ennek egyik módja, az ún. szalámi taktika, amely már Debrecenben is felismerhető.

„A szalámitaktika az egyes nagyberuházások felszeletelését, résztevékenységekre bontását jelenti, melyet annak érdekében végeznek, hogy a környezetvédelmi engedélyezéskor a hatások kisebb jelentőségűnek tűnjenek, így az engedélyeket könnyebben, nagyobb valószínűséggel kiadják.”

Forrás:

WWF-Dedák Dalma: Szalámiba csomagolt akkumulátorgyárak

A „Nemzeti Akkumulátor Iparági Stratégia 2030” nem rendelkezik környezeti értékeléssel (Stratégiai környezeti vizsgálattal), amely joggal alapozza meg az akkumulátor gyárakkal szembeni bizalmatlanságot. Ez lenne hivatott vizsgálni, hogy az egyre szaporodó gyárak kumulálódó hatásai hogyan hatnak a környezetünk állapotára, sőt, ebben a dokumentumban kellene értékelni a lakosságra gyakorolt hatásokat is.

Debreceneben eddig a Semcorp, az EcoPro Bm és a BMW kapott környezethasználati engedélyt, még aCATL engedélyezése folyamatban van és nem tudható, hogy az EVE Energy-vel való tárgyalások milyeneredményre vezetnek.

A közzétett adatok szerint az EcoPro Bm CO2 kibocsátása üzemeltetése során 484.599 t/év, a CATL 507.000 t/év, BMW 140.333 t-CO2 eq/év (ez csak a földgáz és áramhasználat). Ez csak egyetlen tétel annak igazolására, hogy a kibocsátások összértéke folyamatosan növekszik Debrecenben.

Amikor ilyen sok és nagy energiafelhasználású gyár érkezik a Városba, szükségesnek tartjuk, hogy legyen egy egységes, minden ipari beruházás, valamennyi ütemére és teljes kapacitásra kiterjedő környezetihatásvizsgálat. Joguk van tudni debrecenieknek, hogy összességében ezen gyárak kibocsátásai milyen terhelést jelentenek környezetünkre, egészségünkre.

Jelenleg csak ütemek és fázisok kibocsátásait láthatóak, ugyanakkor később mindegyik gyár bővülni, növekedni fog, ezért a kumulálódó hatások vizsgálata nem maradhat ki a városi zöld programból.

Civil Fórum Debrecen Egyesület