Nem csak egyes autóbusz-vonalakon (11, 12, 15, 19, 26, 31, 32, 44, 44Y, 45) csökken a csúcsidei járatszám, hanem az 1-es villamossal, a 2-es és 3-as trolival is kevesebbet utazhatunk.
Már a közszolgáltatási pályázati kiírás feltételeiből is lehetett látni, hogy az utasok megtartását ösztönző elemek hiánya előre vetíti - egyetlen "hatékonyság növelő eszközként" -a járatcsökkentést. Ezt igazolta az átgondolatlan, volumencsökkenésbe belenyugvó tarifapolitika. A szükséges tarifarendszer átalakításának egy szeleteként a 30 napos bérlet és a gyűjtőjegyek bevezetése is csak egyesületünk szorgalmazására kerülhettek bele a jövő évi tarifaválasztékba.
Közismert tény, hogy az utazási lehetőségek szűkítése összességében nem teszi hatékonyabbá a rendszert, hiszen ugyanazon személyi állománnyal és eszközparkkal kevesebbet nyújt a szolgáltató, sőt a ritkábban közlekedő és zsúfoltabb járművek újabb utasokat riasztanak el a közösségi közlekedés használatától, amelyek alapjául szolgálnak az újabb áremelésre és járatcsökkentésre. Ezen intézkedések csak tovább gyarapítják az egyéni közlekedők számát, hozzájárulva a már így is zsúfolt utak további terheléséhez.
Az eddig intézkedések (járatcsökkentés, áremelés) igazolták a korábban megfogalmazott aggodalmainkat, mely szerint a szolgáltatás finanszírozási alapjai nem voltak kellőképpen átgondoltak, ezért is nyúlt most a DKV Zrt. a járatszámcsökkentés eszközéhez.
További gondot jelentenek az új járművek műszaki problémái, amelyek napi szinten kihatnak a szolgáltatás teljesítésére. A szóló autóbuszok többségében konstrukciós hibából adódó alkatrészcsere vált szükségessé, amely újabb járművek kiesését jelentheti. Az elmúlt hetekben egyesületünkhöz minden második autóbusszal kapcsolatban, összesen több mint háromszáz észrevétel érkezett első sorban a járművek utastájékoztató berendezéseinek hibás működésével kapcsolatban.
A változásoknak van néhány pozitív hozadéka is, hiszen jövő hónaptól legutóbb közzé tett javaslataink közül egyetlen elemként megvalósul, hogy a 11 és 11Y jelzésű autóbuszok újból megállnak majd a Csokonai Színház megállóhelyen. A 2-es és 3-as trolibuszok esetén - ugyan nem teljes körűen -, de egyes időszakokban kiírásra kerültek a járatok pontos indulási időpontjai, valamint a 3E trolibusznak - hosszas várakozás után - az egyetemi oktatási rendhez jobban igazodó ütemes menetrendje született.
A pozitívumok ellenére súlyosbítja a helyzetet, hogy a szolgáltató, "titkolva" a járatcsökkentést, csak a menetrend módosításának tényét és az érintett vonalak felsorolását közölte Interneten ugyan elérhetőek a módosított menetrendek, de az utasok többségét így is meglepetésként fogják érni a változások.
A járatszámcsökkentést nem csak a fentiekben leírt folyamatok miatt tartjuk elfogadhatatlannak, hanem a nem megfelelő csukós autóbuszok száma miatt kialakult, utaslemaradást is okozó csúcsidei zsúfoltság sem indokolja.
Észrevételeinket eljuttattuk a DKV Zrt. vezérigazgatójának, valamit a menetrendeket jóváhagyó Kósa Lajos Polgármester részére is, kérve a negatív intézkedések visszavonását, valamint hogy több forrást és támogatást biztosítsanak a DKV Zrt. számára, hogy a közösségi közlekedési szolgáltatások színvonala ne csökkenhessen.
A menetrendi változásokról részletes kigyűjtést készítettünk, amelyeket honlapunkon a www.derke.hu oldalon elolvashatnak.
Debreceni Regionális Közlekedési Egyesület