A „Debrecen városi villamoshálózat fejlesztése (2-es vonal)” tárgyú nagyprojekt 2008.
decemberi, brüsszeli jóváhagyását követően, a fejlesztéshez szükséges 18
villamosjármű beszerzése érdekében immár az ötödik nyílt európai uniós
közbeszerzési eljárást bonyolította le Debrecen Megyei Jogú Város Önkormányzata.
Az ajánlati felhívás 2010. július 1-jén jelent meg az Európai Unió Hivatalos Lapjában.
Az ajánlattételi határidő és egyben az ajánlatok bontásának időpontja 2010.
augusztus 17. volt. A közzétett hirdetményre két ajánlattevő nyújtott be ajánlatot: a
Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles S. A. (CAF) (J.M. Iturrioz, 26-20200
Beasain, Spanyolország), valamint az AnsaldoBreda Spa (Via Argine 425-80147,
Nápoly, Olaszország).
A beérkezett ajánlatok értékelése és a hiánypótlás után a bíráló bizottság és a város
közgyűlésének tulajdonosi bizottsága az ajánlatokat érvényesnek, az eljárást
eredményesnek nyilvánította.
A döntés értelmében a nyertes ajánlattevő az AnsaldoBreda Spa.
A gyártóról:
Az AnsaldoBreda Spa. Európa egyik vezető vasúti járműgyártója. Nem csak
villamosokat, hanem metró- és nagysebességű nagyvasúti szerelvényeket is gyárt.
A jármű jellege:
A Sirio teljesen alacsonypadlós villamos-család, a cég egyik legkorszerűbb városi
vasúti terméke. A típusból 10 nagyváros több mint 300 darabot rendelt, s ezekből
több mint 200 már közlekedik.
A Debrecen által rendelendő 18 jármű nettó értéke összesen – a karbantartásához
szükséges berendezésekkel és eszközökkel, dokumentációval és képzéssel, tartalék
alkatrészekkel és a garanciális idő alatti teljes értékű karbantartással, hibaelhárítással
– 41.280.133 euró.
A Sirio moduláris felépítésű, 5 részes, az utastérben 100 százalékban alacsonypadlós,
csuklós, egyterű, kétirányú közlekedésre alkalmas, kétoldalas ajtóelrendezésű,
teljesen légkondicionált (külön a vezetőfülkék és külön az utastér).
A jármű hossza 32,05 méter, szélessége, 2,65 méter, befogadó képessége 228 fő (48
db fix ülőhely+180 állóhely). Kerekesszékkel utazók számára az utastérben két
felületet alakítanak ki, rögzítési lehetőséggel. A padlómagasság az ajtók belépő
szintjén: 33,5 centiméter. Ajtók száma: oldalanként 4 dupla szárnyas ajtó, a
kocsivégeken 1-1 egyszárnyú ajtó. A jármű vázszerkezetének anyaga acél. A jármű
üres tömege: 42,5 tonna. Tervezett minimális élettartama: 30 év.
Az elektromos hajtás rendszere: háromfázisú aszinkron hajtás. A futóművek száma: 3
(2 hajtott, 1 futó). A motorok jellemzői: 4 darab háromfázisú, önszellőző aszinkron
motor, egyenként 106 kW, összesen 424 kW állandó teljesítménnyel.
A fékrendszer: három független fékberendezés van a villamoson, az elektrodinamikus
fék (minden motor generátoros fékként is működik), a rugóerőtárolós tárcsafékek
elektrohidraulikus oldással és az elektromágneses sínfékek. A generátoros fék a
vontatáskor felvett energia 40-45%-át képes a fékezés során a hálózatba
visszatáplálni (a fékezési energia visszatáplálási aránya a felsővezetéki hálózat
pillanatnyi üzemállapotától függ).
Fűtés, hűtés, szellőzés: a jármű nagy teljesítményű fűtő-, hűtő- és
szellőzőrendszerrel, automatikus hőmérséklet-szabályozással rendelkezik, külön az
utastérben és külön a vezetőfülkében.
Utastájékoztatás: automatikus vizuális és akusztikus utastájékoztatásra van
lehetőség, külső és utastéri vizuális kijelzőkkel, nagyméretű utastéri monitorokkal
utastájékoztatás és reklám céljára.
Amennyiben a második helyezett ajánlattevő nem nyújt be jogorvoslati kérelmet a
döntés ellen a Közbeszerzési Döntőbizottsághoz, akkor 2010 novemberében sor
kerülhet a szerződéskötésre. A pályázati feltételek szerint a prototípust 2012 első
felében, míg az utolsó járművet a szerződéskötéstől számított 28. hónapban (2013.
március) kell leszállítani.