Fogyasztóvédelmi szempontból is aggályos a busz, illetve villamos-troli bérletek megszüntetése

Helyi - 2009-06-29
Debrecenben július elsejétől új szolgáltató veszi át a Volántól a helyi autóbuszos közszolgáltatást. A városban eddig is jelen lévő, a villamos-vontatású közszolgáltatást üzemeltető DKV. és az Inter-Tan-Ker Zrt. által közösen létrehozott konzorcium a maga nemében egyedülálló feltételek vállalása mellett nyerte el a debreceni tömegközlekedés privatizációjára kiírt pályázatot.

A konzorcium által vállaltak mindamellett, hogy Európa-szerte a legmodernebb buszos tömegközlekedés megvalósítását vizionálták, sok olyan kérdést és aggodalmat is felvetett, amelyre az MSZP frakciója már a pályázat elbírálásakor, majd a közszolgáltatási szerződés tárgyalásakor is felhívta a döntéshozók figyelmét. Mára kiderült azok az aggodalmak megalapozottak voltak. Rövidesen, július első napjától lesz az világos, hogy az új szolgáltató a műszaki-technikai paramétereket tekintve teljesíti-e azt, amit vállalt. Az azonban már most egyértelmű, hogy a város vezetése, a Fidesz-es többség képtelen az általa eredetileg vállalt feltételek teljesítésére. Ma már nyilvánvaló, hogy koncepcionálisan hibás, az álmok és nem a realitás alapjaira épülő beruházás. Nem csak a város számára kerül ez mérhetetlenül sokba, de az utazóközönségnek is infláció fölötti díjemeléssel kellett szembesülnie. Átlagosan 14,6%-os a díjemelés, de a változó bérletkonstrukció miatt bizonyos utazói rétegeket, leginkább a nyugdíjasokat és a tanulókat 27%, de akár  80% díjnövekedéssel sújtja.

 

A közgyűlés 2009. 06. 25-i rendeletével – melyben az új utazási tarifákat írta elő - a 247/2008. (IX. 25.) Kgy-i határozatban foglaltakat (amelyben a díjemelések mértékét maximalizálták az elkövetkező nyolc évben az infláció szintjére) érvénytelenítette, hazudtolta meg. Debrecen utazóközönsége számára olyan feltételekhez kötötték eddigi utazási szokásaiknak gyakorlását, amely több tízezer debreceninek se igénye, se lehetősége. Ahogy azt a közgyűlési előterjesztés vitájában is nehezményeztük, az új bérletkonstrukció, amely megszünteti a külön autóbusz, és külön villamos-vontatású közlekedés bérleteit, és azt egybevonva, csak az úgynevezett „kombinált-bérleteket” vehet jelentős díjnövekedés mellett egyértelmű kínálat csökkenését eredményezi, és kiszolgáltatottá teszi az utasokat.

A Debrecenben eddig évente megváltott mintegy 880 ezer bérlet 73 ezer főt érint. Ebből szabad akaratukból 20 ezren vásároltak kombinált bérletet, és szintén szabad akaratból 50 ezren autóbusz bérletet, 13 ezren villamos és troli bérletet.

Elfogadhatatlannak tartjuk, hogy több tízezer debreceni utazónak  úgy kell a kombinált - a busz és villamos-vontatásra egyaránt érvényes – bérletet megvásárolnia, hogy bizonyos városrészekben csak az egyik utazási lehetőség van kiépítve, ezért értelemszerűen az utazók – bár a szolgáltatás díjában megfizetik – ha akarnák sem tudnák igénybe venni azt.

A július 1. után bevezetésre kerülő egyetlen bérletkonstrukció látszólagosan szélesebb utazási lehetőségeket kínál, azonban ezt a debreceni utazók jelentős hányada egyrészt a kialakult utazási szokásaik, illetve a közlekedési szolgáltatás infrastruktúrájának kiépítetlensége miatt igénybe venni nem fogja.

 

Az MSZP debreceni frakciója a közgyűlés jelen döntését - amely jelentős díjnövekedést eredményez a városi tömegközlekedésben, és ezzel debreceni családok tízezreinek havonta akár több ezer forintos kiadásnövekedést jelent - elfogadni nem tudja. Ezért a debreceni utazók érdekeinek védelmében a fogyasztóvédelmi hatósághoz fordulunk, az új bérlet konstrukció felülvizsgálata és az eddigi bérletrendszer visszaállítása érdekében.  

 

 

            Dr. Zsiros Zsolt            Varga Zoltán

            frakcióvezető   önkormányzati képviselő