(……, avagy kis „debreceni demokrácia” – újabb fejezet…)
Mint ismeretes nyakunkon a költségvetés elfogadása, ami – gondolom ebben minden körülmények között egyetértünk – minden debreceni polgár életét komolyan befolyásolja. Ennek megfelelően nem is marad el idén sem a komoly egyeztetés, és az elmúlt éveknek megfelelően a rengeteg módosító javaslat sem. Nem lesz ez másként idén sem!
Az elmúlt időszakban többször felhoztunk a közalkalmazottak helyzetét nehezítő önkormányzati döntéseket – gondoljunk csak a pályakezdő pedagógusok helyzetére vagy az elmaradt bérpótlék ügyére – és nem lesz ez másként most sem.
Az egyik legérdekesebb kérdés, hogy a város közalkalmazottai (több mint 7500 fő) miért csak a Sodexo-nál étkezhetnek a városban. Mindenki által ismert tény, hogy a versenyhelyzet kedvező befolyást gyakorol az árakra a megrendelő szemszögéből figyelve az eseményeket. Az pedig meglehetősen hihetetlenül hangzik, hogy más étkeztetéssel foglalkozó vállalkozás nem képes megfelelni az egyébként tényleg nem könnyű feltételeknek.
A fenti probléma különösen érdekes egy jellemzően debreceni gyakorlati példát említve. Jellemző – de sajnos közel sem az egyetlen – probléma a közalkalmazottak - beleértve a pedagógusokat - étkezési hozzájárulása. Az ide vonatkozó jogszabályok értelmében a D.M.J.V. Önkormányzata által fenntartott intézményekben (is) természetbeni juttatás, többek között étkezési hozzájárulás adható. A debreceni intézmények ebből a szempontból két részre oszthatók: ahol van, és ahol nincs melegítőkonyha.
1. Ahol nincs, ott a munkavállaló választhat, hogy étkezési utalvány formájában kéri az összeget, vagy valamelyik Sodexo-s (hol máshol) étkezési lehetőségnél kívánja felhasználni és ezzel az összeggel csökkenteni a havi térítést.
2. Ahol azonban van, ott a dolgozó két dolgot tehet: vagy eszik a sokak szerint kifogásolható minőségű Sodexo-s ételekből és ezzel az összeggel, csökkentik a havi fizetendő összeget, vagy a már említett okokból nem kíván az intézményben étkezni és akkor egyetlen fillért, sem kap semmilyen formában (így jártam én is)! Kis adalék: érdemes lenne elgondolkodni azon, hogy ha az étel minősége nem hagy oly sok kívánnivalót maga után, akkor miért csak a dolgozók alig 1/3-a él ezzel a lehetőséggel a legtöbb intézményben …nem beszélve a gyerekek arányáról.
Egyértelmű tehát, hogy bizonyos intézmények dolgozói csupán, azért mert ott dolgoznak, ahol van melegítő konyha, hátrányos helyzetbe kerülnek más kollégáikkal szemben.
Érdekes továbbá tudni, hogy amiről mi beszélünk az nem több mint 1400 forint, holott a jogszabályban foglaltak szerint akár háromszorosa is adható lenne!
Ezek után a Magyar Szocialista Párt javaslata a közalkalmazottak védelmében egyszerűen nem lehet más, mint a következők:
• Javasoljuk, hogy NE TEGYENEK KÜLÖNBSÉGET A KÖZALKALMAZOTTAK KÖZÖTT, és mindenki kapja meg az őt megillető étkezési hozzájárulást az általa választott formában.
• Javasoljuk, hogy az átlagosan 1.400,- Ft/hó/fő étkezési támogatás mértékét három év alatt fokozatosan emeljék az adómentes határig, azaz évente 1.400,- Ft/hó/fő mértékkel. Ez mintegy 100 millió forint évente, ami a személyi juttatások alig egy %-a.
A közalkalmazottak versenyszférához képest meglévő hátrányos helyzetét enyhítendően javasoljuk fentieken túl:
• A közalkalmazotti szülők gyermekei után az iskolakezdési támogatás bevezetését, ami mintegy 40 millió forint lehet évente.
• Az adómentes határig (rászorultsági és dolgozói teljesítménytől függően) a közalkalmazotti dolgozók 20 %-a kapjon üdülési támogatást, melynek éves költségvetési kihatása 100 millió forint.
Lukács József sajtótájékoztatójának anyaga.