"Napjaink egyik legégetőbb problémája a tartós munkanélküliség, amely jelentős részben a gazdasági szektor átalakulásának, a gyorsan változó munkaerő-piaci viszonyoknak a következménye. A szakképzetlen munkavállalók, továbbá a gazdaság által már nem keresett szakképzettséggel rendelkezők sajnos kiszorulnak a munkaerőpiacról, és egyre jelentősebb arányban válnak a segélyezési rendszer alanyaivá. Az utóbbi években egyre több azon fiatalok száma is, akik egyáltalán nem találnak állást, így munkatapasztalatot sem tudnak szerezni.
A tartós munkanélküliség elszegényedést, a lakhatási körülmények romlását, a szegénység átörökítését idézheti elő, amiből az idő előrehaladtával egyre nehezebb kitörni. Ahhoz, hogy ezen a helyzeten változtatni lehessen, a segélyezési rendszer passzív eszközeiről az aktív eszközökre, azaz a közfoglalkoztatásban, a munkaerő-piaci programban való részvételre és a képzésre kell a hangsúlyt és a segítés módjait helyezni.
Kiemelt cél, hogy a munkára képes, tartósan munkanélküli személyek - akik 2008. évig egy típusú ellátásban, rendszeres szociális segélyben részesültek - a korábbinál fokozottabb mértékben vegyenek részt valamely közfoglalkoztatási formában, annak érdekében, hogy rendszeres munkajövedelemhez jussanak. Az alacsony iskolai végzettségű munkavállalók számára a nyílt munkaerőpiacra való visszakerülés első lépcsőjét a közfoglalkoztatásban való részvétel jelentheti. Azoknak a személyeknek, akik életkorukból, egészségi állapotukból, sajátos élethelyzetükből adódóan nem tudnak munkát vállalni, nem kell részt venniük a közfoglalkoztatásban, továbbra is kaphatják a rendszeres szociális segélyt.
Fontos, hogy a foglalkoztatás szervezett keretek között történjen meg, ezért kiemelt jelentőségű a közfoglalkoztatás szervezése. A közfoglalkoztatási tervet úgy kell elkészíteni, hogy az igazodjon a településen élők adottságaihoz és a helyi sajátosságokhoz, lehetőségekhez. Ennek kidolgozása a települési önkormányzatok feladata, de a munkaerőpiaci szervek is részt vesznek az előkészítés folyamatában, illetve a megvalósítás segítésében. Ez a program csak akkor lehet sikeres, ha az önkormányzatok és a munkaügyi szervezetek közös erővel, együttműködve látják el a feladatokat.
Mindezekről az „Út a munkához” program keretében, 2008. december 15-én döntött az Országgyűlés, az egyes szociális és foglalkoztatási törvények módosításáról szóló 2008. évi CVII. törvényben.
A szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény (továbbiakban: Szt.) módosításával 2009. évtől a hátrányos munkaerő-piaci helyzetű, aktív korú személyek ellátórendszere differenciálódik, a rendszeres szociális segély már csak egyik formája lesz az önkormányzati ellátásoknak.
Mindez kifejeződik a törvény alcímében is - „Aktív korúak ellátása” -, amelynek szabályai sokkal jobban figyelembe veszik az egyéni élethelyzetet, képességeket, a munkára való ösztönzést.
Az ellátásra jogosultak közül:
a.) a munkavégzésbe bevonhatók a pénzbeli ellátásként rendelkezésre állási támogatásban részesülők,
b.) képzésbe bevonhatók: aki 35. életévét nem töltötte be és általános iskolai végzettséggel nem rendelkezik, olyan képzésben köteles részt venni, amely az általános iskolai végzettség, vagy a szakképzettség megkezdéséhez szükséges kompetenciák megszerzésére irányul,
c.) a munkavégzésre nem kötelesek továbbra is rendszeres szociális segélyt kapnak.
A fenti változások az eddigiekhez képest sokkal jobban igénylik a települési önkormányzatok és a munkaügyi kirendeltségek szoros együttműködését, egymás munkájának, szabályrendszerének ismeretét, és a rendszeres kapcsolattartást a szervezetek között.
Az Szt. 37/A. §- a értelmében a települési önkormányzat az állami foglalkoztatási szerv által szolgáltatott összefoglaló adatok, információk és előrejelzések alapján egyéves időtartamra közfoglalkoztatási tervet készít, amelyet évente február 15-éig, 2009. évben április 15-éig kell elfogadnia a képviselő testületnek.
A közfoglalkoztatási terv tartalmazza:
a rendelkezésre állási támogatásra jogosult személyek szakképzettség szerinti várható összetételét,
a részben vagy egészben közfoglalkoztatás keretében ellátandó közfeladatok megjelölését és várható ütemezését,
a feladatok ellátáshoz szükséges létszámot,
a közfoglalkoztatás finanszírozására rendelkezésre álló forrásokat.
A közfoglalkoztatási tervet az elfogadását követő 5 napon belül meg kell küldeni a Magyar Államkincstárnak. Ha a terv a fent jelzett időpontig nem kerül elfogadásra, akkor az elfogadott közfoglalkoztatási tervnek a kincstárhoz történő megérkezéséig a kincstár visszatartja a közcélú foglalkoztatásra biztosított állami támogatás 15 %-át.
A közfoglalkoztatási tervhez bekért adatok, igények, munkakörök részletes bemutatását, elemzését a terv tartalmazza.
A közfoglalkoztatási terv elfogadását követően a foglalkoztatóknak munkaerő igényt kell benyújtaniuk az Észak-alföldi Regionális Munkaügyi Központ Debreceni Kirendeltségére. A DEHUSZ Kht. az alapító okiratában és a közhasznúsági megállapodásban foglaltaknak megfelelően a foglalkoztatóktól beérkezett igények alapján közreműködik a rendelkezésre állási támogatásban részesülők közfoglalkoztatásba történő bevonásába.
A közfoglalkoztatási tervet előzetesen megküldtük az állami foglalkoztatási szervnek és a szociálpolitikai kerekasztalnak, akik véleményezték és az abban foglaltakkal egyetértettek.
Az Szt.-ben foglaltaknak megfelelően elkészült a közfoglalkoztatási terv, amely az előterjesztés mellékletét képezi.
Kérem a Tisztelt Közgyűlést, hogy az előterjesztést megtárgyalni, a határozati javaslatot elfogadni szíveskedjen.
Határozati javaslat
A Közgyűlés
a Polgármester előterjesztésére az1990. évi LXV. törvény 8.§ (1) bekezdése, az 1991. évi IV. törvény 8. § (4) bekezdés a) pontja, valamint az 1993. évi III. törvény 37/A. §-a alapján:
elfogadja Debrecen Megyei Jogú Város Önkormányzat 2009. évre szóló Közfoglalkoztatási Tervét a melléklet szerint.
Felkéri a Polgármestert, hogy a Közfoglalkoztatási Tervet küldje meg a Magyar Államkincstár Észak-alföldi Regionális Igazgatóságának.
Határidő: azonnal
Felelős: Polgármester
Felkéri a Szociális Osztály vezetőjét, hogy a Közfoglalkoztatási Terv 2. számú függelékében felsorolt foglalkoztatókat tájékoztassa a döntésről annak érdekében, hogy a Közfoglalkoztatási Tervnek megfelelően a foglalkoztatási igényüket nyújtsák be az Észak-alföldi Regionális Munkaügyi Központ Debreceni Kirendeltségére.
Határidő: azonnal
Felelős: Szociális Osztály vezetője
Közös megegyezéssel megszünteti 2009. május 1. napjával a Debreceni Humán Szolgáltató Közhasznú Társasággal a 214/2005. (IX.15.) Kh. határozattal aktív korú nem foglalkoztatott személyek helyi foglalkoztatásának megszervezése tárgyában kötött megállapodást, egyidejűleg a közfoglalkoztatás lebonyolítása érdekében megállapodást köt az aktív korúak ellátásában részesülő személyekkel kapcsolatos feladatok ellátása, segítése érdekében az Észak-alföldi Regionális Munkaügyi Központtal és a Debreceni Humán Szolgáltató Közhasznú társasággal.
Felkéri a Szociális Osztály vezetőjét, hogy a Közgyűlés döntéséről a Debreceni Humán Szolgáltató Közhasznú Társaság ügyvezetőjét, valamint az Észak-alföldi Regionális Munkaügyi Központ igazgatóját értesítse, a 4. pont szerinti megállapodást készítse elő, és felhatalmazza a polgármestert a megállapodás aláírására.
Határidő: azonnal
Felelős: előkészítésért: Szociális Osztály vezetője
aláírásért: Polgármester
Felkéri a Debreceni Humán Szolgáltató Közhasznú Társaság ügyvezetőjét, hogy a közfoglalkoztatás lebonyolításához szükséges munkakör felajánlásokat kezdje meg.
Határidő: azonnal
Felelős: DEHUSZ Kft. ügyvezetője
A határozati javaslat elfogadása egyszerű többséget igényel.
Debrecen, 2009. március 30.
Kósa Lajos
polgármester"