Élen az alternatív hajtású járművek tervezésében

Helyi - 2011-05-02

A Debreceni Egyetem Műszaki Kar csapatának elektromobilja nyerte május 1-jén Győrben a VI. Széchenyi Futam versenyautó kategóriáját. Az alternatív hajtású járművek versenyén a DE High Voltage csapat a leginnovatívabb jármű és csapat díját is kiérdemelte.

Több mint 54 km-t tett meg és minden versenyzőt maga mögé utasított a Debreceni Egyetem Műszaki Karának csapata által tervezett, Gerundium nevű elektromos autó az alternatív hajtású járművek versenyén, a Győrben rendezett VI: Széchenyi Futamon. A közel 77km/h végsebességű autó akkumulátorai a fokozott igénybevétel ellenére sem merültek le, az autó elektronikája az esős időben is tökéletesen működött, ráadásul ezt a kimagasló teljesítményt a legenergiatakarékosabban valósította meg a debreceniek találmánya.

 

A Debreceni Egyetem elektromos gázpedállal rendelkező, számítógép által vezérelt autója a jelenlegi maximum 80km/h sebességet 60-70 méteren éri el, de a szoftver módosításával ennél magasabb végsebességre is képes lehet. A versenyautó kategóriájának első helye mellett a Gerundium nyerte az Audi Progressivity díjat, amely a szakmailag legkifinomultabb, leginnovatívabb, és teljesítmény szempontjából a legerősebb autónak adható, továbbá a DE High Voltage a 45 nevezett közül a Leginnovatívabb csapat díját is kiérdemelte. A díjjal együtt az autógyár 4000 EUR-t adott a jármű továbbfejlesztésére.

 

„Az autó hajtástechnikáját tekintve azt lehet mondani, hogy 2011. május 1-je óta az elektromos autók területén az egyenáramú motorok alkalmazása elavulttá vált, most már a váltóáramú hajtás mikroszámítógépes frekvenciváltóval szabályozva tekinthető korszerűnek, ami a Debreceni Egyetem Műszaki Karának fejlesztése” – tájékoztatott Fekete-Szűcs Dániel, a kar oktatója, a jármű főkonstruktőre.

 

„Ez az autó összességében már annyiba került, mint egy középkategóriás autó szalonára, viszont az a tudás nem megfizethető, amit a hallgatók és oktatók a tervezés és megvalósítás során szereztek. Nem véletlen, hogy immár az Audi is támogatja a munkánkat, egy lépésre vagyunk attól, hogy városi, egy embernek alkalmas közlekedési eszközt fejlesszünk” – összegez Dr. Husi Géza, a Debreceni Egyetem Műszaki Karának dékánhelyettese.

 

A DE High Voltage csapat tagjai: (hallgatók) Vincze Ferenc József, Dusnoki Manó, Boros Máté, Király István, Fülöp Ádám, Tarapcsák János, (oktatók) Fekete-Szücs Dániel, Vitéz Attila, Darai Gyula, Székács István, Dr. Husi Géza