A több mint száz éves TEVA – a világ vezető innovatív generikus gyógyszergyártó vállalkozása – csaknem ötven országban 25.000 embernek ad munkát. Magyarországon a 1993-ban kezdte meg működését a cég által gyártott gyógyszereket forgalmazó TEVA Pharma Kft. megalapításával. 1995-ben privatizálta a debreceni Biogal gyógyszergyárat, amely mára a TEVA európai gyártási bázisává fejlődött, a hatóanyaggyártás terén pedig az egyik legjelentősebb a TEVA-csoporton belül.
A TEVA Gyógyszergyár Zrt., illetve a telephelyén található és hozzá kapcsolódó vállalkozások alkalmazottainak összlétszáma jelenleg mintegy 3.000 fő, akiknek egy része gépkocsival jár munkába. A telephelyen belüli technológia és az építmények sokasága azonban nem teszi lehetővé, hogy a gyár a saját ingatlanán elegendő parkolót építsen ki.
Debrecen önkormányzata megértette azt, hogy a város egyik legnagyobb üzemének parkolási gondjai vannak. Ennek figyelembe vételével a gyárteleppel szemben levő, illetve a Pallagi úton rendelkezésre álló területtel számolva 2004-ben elkészült egy megvalósíthatósági tanulmányterv parkolók létesítésére. Az engedélyezési terv szintén 2004-ben készült el. Ez a TEVÁ-val szemben levő két – önkormányzati tulajdonban levő – lakóépület lebontásával keletkező területen 145 férőhelyes parkoló kiépítését tartalmazta, melyre a város 2005 májusában kapott jogerős építési engedélyt.
Miután az említett lakóépületekben bérlők laktak, elsőként a kiköltöztetésüket kellett megoldani. A kiköltöztetést és az épületek lebontását – két évig tartó folyamat keretében – a Cívis Ház Zrt. végezte.
Az engedélyezési terv a 145 férőhelyes parkoló építésén kívül tartalmazta a TEVA előtti buszmegálló átépítését, valamint a teherbejáró felé egy jobbra kanyarodó sáv kiépítését is. A kanyarodósáv építése miatt összesen 15 fát kellett kivágni. Ezek pótlásaként a parkoló teljes hosszában – a Pallagi úttal párhuzamosan – három fasort telepítettek összesen 45 fával. Ezen felül 750 különféle talajtakaró, valamint 160 évelő növényt ültettek, s a területet füvesítették.
A parkoló közvilágításának kiépítése is megtörtént, illetve a parkolót és Pallagi utat összekötő becsatlakozó szakaszon az iparvágány keresztezését is külön terv alapján kellett megépíteni.
Mivel az önkormányzat terveiben szerepel a Pallagi út aszfaltozásának megújítása, műszaki okokból (a későbbi szintkülönbségek és abból adódó vízelvezetési problémák elkerülése érdekében) a parkoló építésével párhuzamosan 155 méteres hosszban 4 centiméteres kopóréteggel újraaszfaltozták a Pallagi utat.
A különféle tervezési feladatok (tanulmányterv, engedélyezési terv, kiviteli terv, közvilágítási terv, az iparvágány-keresztezés terve) költsége az engedélyezési díjakkal együtt 3,65 millió forint volt. A kivitelezési munka ellenértéke a közbeszerzési eljárás alapján nettó 79,026 (bruttó 94,832) millió forint volt, így a beruházás összértéke 95,482 millió forint. A kivitelező a COLAS-Debrecen Útépítő Zrt. volt.
A most átadott, valamint a TEVA a telephelyén belül levő parkolók száma sajnos még így sem elegendő. Ezért a hajdani egyetemi kollégium helyén építendő csomagolóüzem igényeit is figyelembe véve a TEVA saját beruházásban a Benczúr Gyula utcán 104 parkolót épít a közeljövőben. Mindez együttesen is kevésnek tűnik a gyár jelenlegi és tervezett alkalmazotti létszámának gépkocsi-használati igényeihez viszonyítva, így a város önkormányzata vizsgálni fogja az adott terület környeztében újabb parkolók kialakításának lehetőségét.