A vásárokról és a piacokról szóló 55/2009. (III. 13.) Korm. rend. 2009. április 12-én hatályba lépett, amely több helyen lényegesen megváltoztatta a korábbi szabályokat. Az új jogi környezetben szükséges önkormányzati döntések meghozatalát az alábbi változások indokolják:
a) változott a piacok működésével kapcsolatos hatósági jogkör, amely szerint
· korábban csak egy hatósági nyilvántartásba vételre volt szükség,
· ezután egy külön engedélyezési eljárást kell lefolytatni.
b.) szűkült a piacokon árusítható termékek köre:
· a régi jogszabály szerint a piac „elsősorban” élelmiszer és napi cikkek árusítására szolgált, így az élelmiszerek és a napi cikkek mellett – néhány kivételtől eltekintve – lényegében bármit lehetett ott árulni.
· az új szabály a fogalmi elemek közül elhagyta az „elsősorban” kifejezést, ezért a piacon már csak élelmiszereket és úgynevezett napi cikkeket lehet árulni, kivéve a használt cikkek forgalmazására szakosodott használtcikk piacot.
c.) a rendelet kiterjesztette az új szabályok alkalmazását a már működő piacokra is:
· a már működő, nyilvántartásba vett piacok és vásárok üzemeltetőinek 90 nap alatt, 2009. július 11-ig kell eleget tenniük az új feltételeknek,
· s ha ezt követően valamely piac illetve vásár nem felelnek meg a jogszabályi előírásoknak, a kereskedelmi hatóságnak a bezáratásra kell intézkednie.
· azok a kereskedelmi helyek pedig, amelyek korábban nem lettek piacként vagy vásárként hatósági nyilvántartásba véve, 2009. április 12-től kezdődően nem működhetnek tovább.
A vásár rendezés, piacfenntartás nem kötelező önkormányzati feladat, a jogszabályok szerint ma bárki ill. bármely szerv jogosult erre. Ahhoz, hogy a jegyzői kereskedelmi hatósági jogkörben megtehessük a szükséges intézkedéseket, fontos, hogy az Önkormányzat elhatározásra jusson, hogy a jövőben a Közterület Felügyelet milyen piacokat, vásárokat működtessen. A Közgyűlés legutóbb a 72/2005. (III. 31.) Kh. számú határozatában foglalt állást a piacok, vásárok típusát, helyét, szakjellegét illetően, ezért az új döntés meghozatalához a korábbi testületi döntést kell felülvizsgálni. Az új piac- és vásártartási intézkedések megtételéhez az alábbi javaslatokat alakítottuk ki:
A piacokra vonatkozó előterjesztői javaslat
A piacokra vonatkozó szabályozás 2006. június 1-től, a kereskedelmi törvény hatálybalépésétől kezdve megváltozott. Ennek alapján a piacok lehetnek
élelmiszer- és/vagy napi cikk piacok (a jogszabályok azonban hézagosak, a „napi cikk” kifejezésre nem adnak fogalom magyarázatot), továbbá használtcikk-piacok.
a.) Nagypiac
Az Élelmiszerpiac új neve Nagypiac lett, s a Rákóczi u. 14. szám alól a Vár u. 3. szám alá költözött, amelyek miatt a korábbi közgyűlési döntést módosítani szükséges.
A piac elnevezése: Nagypiac
helye:Debrecen, Vár u. 3. szám
ingatlanának helyrajzi száma: 8439/2.
működési időszaka és szakjellege: állandó napi élelmiszer- és napi cikk piac
b.) Malomparki kispiac
Ezzel a piaccal kapcsolatosan nincs változás, a javaslat szerint a Közgyűlés csak megerősíti a rá vonatkozó alapadatokat:
elnevezése: Malomparki kispiac
helye:Debrecen, Füredi u. 27. szám
ingatlanának helyrajzi száma: 21.231
működési időszaka és szakjellege: állandó napi élelmiszer- és napi cikk piac
A vásárokra vonatkozó javaslat
a.) Debreceni Zsibvásár
A Közgyűlés a 72/2005. (III. 31.) Kh. számú határozata mellékletének Vásárok/2. pontjában a zsibvásárt (zsibogót) helyi kirakodóvásárként határozta meg.
Az új jogszabály szerint a használtcikk-piacokon az eredeti célra még rendeltetésszerűen használható termékek, azaz használt cikkek árusíthatók. A jogalkotó külön is kiemeli, hogy nem tekinthető használt cikknek a kozmetikai cikk, az élelmiszer, az élvezeti cikk, s ilyen értelmezés nélkül is evidens, hogy az új ruha, az új elektronikus eszköz, s az egyéb új műszaki cikkek sem használt cikkek.
Azon termékek többségét, amit ma a Zsibvásáron forgalmaznak, nem lehetne árulni, ha ez a kereskedelmi hely használt cikkek piacaként működne. Az a jogszabályi megszorítás is a használtcikk-piac működtetése ellen szól, hogy az ilyen piacon a nem vállalkozó magánszemélyek csak alkalomszerűen kínálhatnák eladásra használt vagyontárgyaikat.
A kereskedők illetve az árusító magánszemélyek, továbbá a fogyasztók alapvető érdeke, hogy ez a megszokott kereskedelmi forma a jövőben is fennmaradjon, ezért az az előterjesztői javaslat, hogy e kereskedelmi helyet továbbra sem használtcikk-piacként, hanem az árusításnak tágabb jogi kereteket adó helyi kirakodó vásárként működjön. A hatósági nyilvántartásba vételhez megjelölendő a vásár szakjellege, működésének időtartama, s annak elnevezése is. A városban általánosan elterjedt „zsibvásár” kifejezést indokolt megörökíteni:
elnevezése:Debreceni Zsibvásár
helye:Debrecen, Vágóhíd u. 10-12. szám
területének helyrajzi számai: 10.010., 10.011
rendezési időszaka és szakjellege: helyi jellegű napi kirakodóvásár.
b.) Virágvásár
A Közgyűlés a 72/2005. (III. 31.) Kh. számú határozata mellékletének Piacok/2. pontjában a szervezett virágértékesítési helyet a Csapó u. 17-27. szám alatt, virágpiacként jelölte meg. Időközben a virágok értékesítési helye ideiglenesen a Csapó utca elejére került, ezért ezt a hatósági nyilvántartáson át kell vezettetni.
Az Önkormányzat szakemberei több területet is vizsgáltak a virágárusítás végleges helyeként. Így került számításba a Pulykakakas Üzletház illetve a Nagypiac és a Fórum között húzódó ingatlanrész, továbbá az Önkormányzat által megvásárolt Csapó u. 24. számú ingatlan is.
Az új jogszabály a piacon értékesíthető áruféleségként a virágot nem jelölte meg, ezért nem virágpiacként, hanem virágvásárként lehet majd nyilvántartásba venni. Ez a működtetésben, s a virágok forgalmazásában érdemi változást nem jelent majd.
E vásár alapadatai:
elnevezése: Virágvásár
helye:Debrecen, Csapó u. 5-17. és 4-18. számok közötti utcaszakasz
területének helyrajzi száma: 8458.
rendezési időszaka és szakjellege: helyi jellegű napi kirakodó virágvásár
c) Debreceni Országos Kirakodóvásárok
A jogszabályi változás nem érintette az évi kétszeri országos kirakodóvásár rendezésével, megtartásával kapcsolatos előírásokat, ezért az előterjesztés határozati javaslata csupán megismétli és a szükséges nyilvántartási adatokkal kiegészíti e vásárokra vonatkozó 2005-ös közgyűlési határozatot.
elnevezései: Debreceni Tavaszi Országos Kirakodóvásár,
Debreceni Őszi Országos Kirakodóvásár
helye: Debrecen, Böszörményi út Füredi út-Doberdó utca közötti szakasza, a
Bólyai utca Böszörményi út-Thomas M. utca közötti szakasza, az Akadémia
utca Böszörményi út- Kertváros utca közötti szakasza
területének helyrajzi számai: 20.119/7, 21.450, 19.560
rendezési időszaka és szakjellege: időszaki országos kirakodóvásár
d.) Tócóskerti és a Dobozikerti helyi kirakodó vásárok
A 72/2005. (III. 31.) Kh. számú határozat mellékletének 2.) pontja helyi kirakodó vásárként határozta meg ezeket a „kispiac”-ként elnevezett kereskedelmi helyeket, mivel részben az ott forgalmazott áruféleségek, részben pedig a felszereltségük miatt a piacokra vonatkozó működési- és hatósági feltételeket nem lehetett alkalmazni. Az Önkormányzat ezt az állapotot kezdettől - a piaci működés feltételeinek kialakításáig szóló - ideiglenes állapotnak tekintette.
A Tócóskert téri vásározó helyen a kereskedelmi forgalom sohasem volt jelentős, s ez az utóbbi időszakban még inkább visszaesett.
A másik tócóskerti területen, a Holló László sétányon, továbbá a dobozikerti Víztorony u. 13. szám alatt lévő vásárokon mintegy 50-50 %-ban árulnak zöldséget, gyümölcsöt, illetve új ruházati termékeket, lábbelit, vas-edény árut, illatszert és játéktermékeket. A piaci asztalbérleti szerződéseket évente megújítják, ezek december 31-ig szólnak.
Folyamatosan igény van arra, hogy a lakótelepeken elérhető legyen a zöldség-gyümölcs kereskedelem piaci formája is, azonban az ehhez kapcsolódott ruházati és műszaki cikk kirakodóvásár zsibvásári jelleget ölt, s a közterületeken, különösen a parkokban a vásározók jelentős károkat okoznak.
Jelenleg folynak előkészületek az új, valóban piaci működés feltételeinek kialakítása érdekében. A műszaki, a közlekedési, a környezetvédelmi, a kereskedelmi szakmai és a pénzügyi szempontok elemzéséből jól körvonalazható, hogy az Önkormányzat
az adott helyeken legfeljebb az élelmiszer kispiacot tudja jobb körülmények közé helyezni, míg a ruházati, műszaki, vegyi áruk kereskedéséhez az önkormányzati magánterületen naponta működő Debreceni Zsibvásáron és közterületeken rendezett időközi kirakodó, továbbá az alkalmi és ünnepi vásárokon kívül nem tud megfelelő feltételeket biztosítani.
E közgyűlési határozati javaslat arra irányul, hogy mindkét érintett városrészben egy-egy ideiglenes kirakodóvásár működjön a piaci kereskedés feltételeinek kialakításáig. Mivel a Tócóskert téren a kirakodóvásár forgalma visszaesett, s a nagyobb vevőforgalomból is kiesik ez a terület, ezért a jövőben kirakodó vásártérként való működtetése nem indokolt. A határozati javaslat szerint itt a szerződések lejártával, 2009. december 31-ével megszűnik a kirakodóvásár. Ugyanakkor a zöldség és gyümölcs kereskedés a jövőben is fenntartható az adott helyen, mivel a 133/2007. (VI. 13.) Korm. rend. 7. § (1) bekezdése szerint erre közterület igénybevételi szerződés alapján továbbra is van lehetőség.
A másik két helyen, a Víztorony utcán és a Holló László sétányon lévő napi kirakodó vásárokat ideiglenesen, a kispiacok kialakításáig az alábbi nyilvántartási alapadatokkal működteti tovább a Közterület Felügyelet:
a Dobozikerti Kirakodóvásár alapadatai
ideiglenes elnevezése: Dobozikerti Kirakodóvásár
helye:Debrecen, Víztorony u.13. szám
területének helyrajzi száma: 6183
rendezési időszaka és ideiglenes szakjellege: helyi jellegű napi kirakodóvásár
a Tócóskerti Kirakodóvásár alapadatai
ideiglenes elnevezése: Tócóskerti Kirakodóvásár
helye: Debrecen, Holló László sétány
területének helyrajzi száma: 15.855/110.
rendezési időszaka és ideiglenes szakjellege: helyi jellegű napi kirakodóvásár
e.) Alkalmi (ünnepi) vásárok
Az új jogszabály úgy rendelkezik, hogy nem tartozik a hatálya alá az a vásár, amelyet külön jogszabályi előírás szabályoz. Ilyen külön jogszabályi rendelkezés az előző pontban már említett 133/2007. (VI. 13.) Korm. rendelet, melynek 7. § (2) bekezdése szabályozza többek között a húsvéti, a karácsonyi, a szilveszteri – üzlet nélkül a közterületeken történő – árusítás feltételeit.
Erre figyelemmel a Karácsonyi Aranycsengő Ünnepi Vásárt a határozati javaslat nem sorolja fel a helyi vásárok között, azonban ez nem marad helyi szabályozás nélkül, mivel várhatóan a Közgyűlés soron következő ülése elé terjesztjük a közterület hasznosításáról szóló helyi előírásokat, mely tartalmazza ezt a helyi közterületi rendezvényt is.
A Nagyerdőn tartott kirakodóvásárok megrendezésére az Ady Endre sugárúton és a Pallagi útnak a Nagyerdei krt. felőli szakaszán május elsején, a gyermeknapon, valamint augusztus 20-án kerül sor. Ennek megfelelően az előterjesztett javaslat az alábbi konkrétan nevesített vásárokat tartalmazza:
Nagyerdei Majális Kirakodóvásár
Nagyerdei Gyermeknapi Kirakodóvásár
Nagyerdei Szent István napi Kirakodóvásár
helye: Debrecen, Ady E. sugárút, továbbá a Pallagi útnak a Nagyerdei körút felé eső szakasza
területének helyrajzi számai: 22.293, 22.250
rendezési időszaka és szakjellege: helyi jellegű alkalmi kirakodóvásár
Az előbbiekben részletezett önkormányzati döntések meghozatala után a kereskedelmi hatósághoz a nyilvántartásba vétel céljából be kell jelenteni az adatváltozásokat. Ezt a feladatot a határozati javaslat szerint a Debreceni Közterület Felügyeletnek, mint fenntartónak kell teljesítenie.
A Közterület Felügyelet jelenleg nem üzemeltet állatvásárt, az új jogszabályi feltételeknek az állatvásár jelenlegi üzemeltetője köteles eleget tenni. Többször felvetődött az igény arra, hogy Debrecenben a kisállatok forgalmazásához is ki kellene alakítani a vásártér feltételeit. Az állategészségügyi zárlat miatt huzamosabb ideje csak részlegesen működő állatvásáron erre most is megvan a jogi lehetőség, azonban az ingatlan félreeső elhelyezkedése, továbbá a műszaki adottságok miatt ennek nincs realitása, s a területet bérlő vállalkozás sem látott ebben üzletet. A magánkezdeményezés, magánbefektetés számára továbbra is adott a lehetőség, hogy a szabályozási tervhez illeszkedő helyen egy kisállat vásárt és kiállító teret kialakítsanak.
A Tesco Áruház parkolójában rendezett régiség vásár jogszabályi feltételeit szintén a vásár rendezője köteles teljesíteni. A Polgármesteri Hivatal Igazgatási Osztálya - jegyzői kereskedelmi hatósági jogkörében – 2009. július 11-e után vizsgálni köteles, hogy a piacok és vásárok rendezői miként tettek eleget a jogszabályi előírásoknak.