Az is elhangzott, hogy az utasok közül sokan panaszkodtak az új bérlettípusra.
A polgármester úr által elmondottak azt az engedik sejtetni, hogy Debrecenben megbukott a 30 napos bérlet, alkalmazása körülményes és az utasok nem szerették. Ez azonban nem igaz, hiszen az utasok visszajelzései alapján mondhatjuk, hogy a kezdeti nehézségek ellenére az utasok megszerették és sikerrel alkalmazták a 30 napos bérletet és az általa nyújtott rugalmasságot.
Az említett ellenőrzési problémák pedig, néhány magától értetődő intézkedés bevezetésével orvosolhatók. A könnyebb ellenőrizhetőség érdekében nagyobb méretű bélyegzővel kell az érvényesség kezdeti és záró napját a bérletre nyomni. A hamisíthatóságot pedig, speciális tintát használó bélyegzők alkalmazásával lehet csökkenteni, amelyek lenyomatához hasonló nem készíthető egyszerű, boltban megvásárolható dátumbélyegzőkkel és a lenyomata sem távolítható el a bérletszelvény sérülése nélkül. Ezen egyszerű intézkedések bevezetésével biztosítható, hogy a 30 napos bérletek ellenőrizhetősége ne legyen rosszabb, mint a havi bérleteké.
Egyesületünk álláspontja továbbra is az, hogy a 30 napos bérlet egy hasznos, utasbarát és korszerű díjszabási elem, amelyet világszerte, ezen belül Magyarország egész területén, például Budapesten és Miskolcon is alkalmaznak. Van, ahol már egy évtizeddel ezelőtt is elérhető volt ez a bérlettípus.
Ha mindezen helyeken megoldható a 30 napos bérletek érvényességének ellenőrzése, akkor Debrecenben miért nem?
„Ha a kacsa nem tud úszni, nem a víz a hülye.”
Azt is meg kell jegyeznünk, hogy egyesületünk javaslata a 30 napos bérlet bevezetését nem a havibérlet helyett, hanem a mellett, kiegészítő elemként tartalmazta, több egyéb díjszabási javaslat mellett. Ebből a hivatalos előterjesztés a 30 napos bérletet kiemelte, és azt a havi bérlet helyett rendelte alkalmazni. A két bérlettípus párhuzamos alkalmazásával, kezdeti nehézségek nélkül, mindenki jól járt volna, hiszen így mindenki a számára kedvezőbb típust vásárolta volna.
A fentiek alapján egyesületünk javasolja, hogy a 30 napos bérlet kerüljön újra bevezetésre, azonban olyan módon, hogy ez a hagyományos havi bérletek árusítását ne érintse. Így az utazóközönség élvezhetné mindkét bérlettípus által nyújtott előnyöket.
A 30 napos bérlet alkalmazási helyei Magyarországon
Helyi közlekedés
Budapest (BKV)
Miskolc (MVK)
Pécs (PK)
Győr (Kisalföld Volán)
Nyíregyháza (Szabolcs Volán)
Helyközi közlekedés
Agria Volán
Alba Volán
Bakony Volán
Balaton Volán
Bács Volán
Borsod Volán
Gemenc Volán
Hajdú Volán
Hatvani Volán
Jászkun Volán
Kapos Volán
Kisalföld Volán
Körös Volán
Kunság Volán
Mátra Volán
Nógrád Volán
Pannon Volán
Somló Volán
Szabolcs Volán
Tisza Volán
Vasi Volán
Vértes Volán
Volánbusz
Zala Volán
Vasúti közlekedés
MÁV-START
GYSEV
Debreceni Regionális Közlekedési Egyesület