A közgyűlés szocialista frakciója üdvözli, hogy a polgármesteri vezetés belátta és elfogadta azt a régóta hangoztatott álláspontunkat, hogy a repülőtér nem üzemeltethető gazdaságosan és eredményesen lényegében amatőr feltételek, a Holding keretében. Ez egy szakma, melyhez tudás, képesség és kapcsolatrendszer kell, s azokat a szakembereket, akik sokat tettek a debreceni repülőtér fejlődéséért, politikai okokból eltávolították.
Ezért indokolt, sőt szükséges hozzáértő szakmai befektetőt keresni a repülőtérhez, hogy annak jövőbeni fejlesztésének forrásait és sikeres működtetését az biztosítsa. Ezzel kapcsolatban leszögezzük:
1. A repülőtér további fejlesztésével kapcsolatos források biztosítását a mai ismereteink szerint csak óvatosan indokolt külső befektetők felé kiajánlani, ugyanis a Hajdú-Bihar megyei ÉAOP-hez illeszkedő egyedi projektjavaslatok között elfogadásra javasolta a Regionális Fejlesztési Tanács a debreceni repülőtér repülésbiztonsági infrastrukturális fejlesztésére 4 milliárd forintos fejlesztését, 50 %-os támogatás biztosítása mellett. Ezen túlmenően az ágazati kiemelt projektek között szintén támogatásra javasolt ugyanezen a jogcímen 5,1 milliárd forint értékben és 90 %-os támogatottsággal a repülőtér.
2. A repülőtér jövőképének igazi problémája nem a jelenlegi fejlettségi szintben (nemzetközi közforgalmú repülőtér állandó határnyitással) van, valamint nem az elkövetkezendő időszak fejlesztési ütemeiben, hanem a gyengén szervezett forgalomgenerálásban. A repülőtér forgalmát biztosító elemek között egyedül a turisztikai charter járatok forgalma nőtt elfogadható mértékben, de ebből az idény jellegű tevékenységből sohasem lesz elégséges forgalom.
3. Ugyanakkor súlyos hiányosság az, hogy nem sikerült megszervezni a Debrecen és vonzáskörzetébe tartozó idegenforgalmi centrumok (Hajdúszoboszló, Tokaj, Debrecen ...) szállodáiba érkező, döntően német-alföldi vendégek autóbuszról repülőre helyezését (tízezres
nagyságrend).
4. Súlyos kudarcba fulladt, illetve sokba került a menetrend szerinti járatok indításának szándéka.
5. Nem történt előrelépés a cargo, azaz az áruszállítás légikikötőbe terelése terén sem.
Ezeket a kérdéseket együtt kell kezelni a Repülőtér jövőbeni üzemeltetésével, s csak olyan szakmai befektető jöhet szóba az üzemeltetési jog átadásánál, akik a fentiekben felsorolt problémák kezelésében szakmai tapasztalatuk, kapcsolatrendszerük alapján garantáltan előrelépést tudnak tenni.
Összefoglalva: a repülőtér kérdéskörében előttünk álló feladatok között az egyik legfontosabb az, hogy a fejlesztési tervekhez igazított pályázatok sikeresek legyenek, és a fejlesztések megvalósuljanak. Ezt nem lehet privatizálni, ezt Debrecen városának kell végigvinnie. A repülőtér működtetésének szakmai irányítását, valamint a forgalom bővítéshez szükséges intézkedéseket pedig feltétlenül szakmához értő, tőkeerős szakmai befektetőkfelé kell kiajánlani.
Dr. Bazsa György
frakcióvezető sk.
Szathmári Károly
frakciótag sk.