Röpködő milliárdok, avagy mennyibe fog kerülni és ki fogja fizetni Kósa városában a tömegközlekedést?

Helyi - 2009-03-27

Debrecenben az autóbuszos közlekedés ellátási színvonalának szintentartására és javítására irányuló törekvések és kérdések a közelmúltban megfogalmazódtak. A DKV és az Inter Tan-ker által alakított konzorcium, mint új szolgáltató azon aggályunkra, hogy a jelenleginél jóval kevesebb autóbusszal kívánja megoldani a szolgáltatást, azt válaszolta, hogy „a csúcsidejű férőhely-kapacitás kibocsátás tervezésének véglegesítése csak a felmérések lezárását követően történik meg.  …A szükséges és indokolt, az utasszámlálással igazolt igények kielégítésére további csukós járműveket fog forgalomba állítani.”

Szemmel látható, hogy az ellátás színvonalának biztosítására további intézkedéseket kell tenni, akár többlet buszok biztosításával is.

 

Az ellátás színvonalán túl azonban nézzünk a várható költségek mögé is.

Az eredeti pályázatban évente 4,2 milliárd forintos bevételt tervezett a győztes pályázó és ugyanennyi költséget, ráfordítást. A pályázat értékelésekor erősen aggályos volt, hogy tartható-e ez a költségszint, mivel jelentős tételek durván alul voltak tervezve és szemmel látható, hogy azok nem tarthatók. De ennél is aggályosabbak azok az egymásnak ellentmondó nyilatkozatok, melyek

-          a járművek szállítása, illetve fenntartása

-          az üzemeltetés anyag- és egyéb költségei

-          az új telephely kialakítása és működtetése

-          a karbantartások és

-          minden egyéb más felmerülő költségek

terén nyilvánosságot kaptak.

Az eredeti elképzelés azt tartalmazta, hogy az új buszok és a telephely kialakítása 8 milliárd forintba fog kerülni. Ehhez képest a beruházó képviselője 9,5–10,5 milliárd forint közötti beruházásról nyilatkozott, de ezt is fenntartással, azzal, hogy annak mértéke a forint árfolyamváltozásától függ.

 

Már kifejeztük ellenérzésünket azzal kapcsolatban, hogy a Vagyonkezelő Zrt. engedélyezett a konstrukcióra 32 millió euró értékben kezességvállalást (ami mai áron mintegy 10 milliárd forint). Újabb erős aggályunkat kell kifejeznünk azzal kapcsolatban, hogy az alultervezett költségek, valamint a beruházási igény értékének jelentős drágulása olyan helyzetet teremt, hogy az új szolgáltató csak jelentős veszteséggel tudja a szolgáltatást biztosítani. Mai ismereteink és számításaink szerint az alultervezettség és a többletköltségek évente 5-600 millió forint veszteséget fognak okozni, miközben a város vezetői letették a nagyesküt, hogy Debrecen város lakóinak a konstrukció többlet terhet nem jelent. Az utasoknak nem kell többet fizetni, és sem a város, sem a Vagyonkezelő nem fogja támogatni, a veszteséget átvállalni. Sűrű és mély a hallgatás ezekben a kérdésekben.

 

Mára bebizonyosodni látszik, hogy a szolgáltató-váltással veszteség keletkezik, és ez kihat a debreceniekre. Ezzel a bűvészmutatvánnyal becsapták a debrecenieket.

 

 

                        Madarasi István

                        önkormányzati képviselő