Így átláthatóbb, mindenki számára érthetőbb, az utazási lehetőségeket számottevően bővítő – más magyarországi nagyvárosokéhoz hasonló, valamint számos nyugat-európai nagyvárosban már meglévő – rendszer alakul ki.
Az új egységes bérlet árstruktúrájának kialakításakor a szolgáltató DKV Debreceni Közlekedési Zrt. és a város önkormányzata figyelembe vette mindazokat a gazdasági tényezőket is, amelyeknek alakulására nincs befolyása: így a július 1-jétől érvényes 5 százalékos ÁFA-emelést (az ÁFA 25%-ra emelkedik), a gázolaj jövedéki adójának emelését is, illetve az ÁFA emelés következtében csökkenő fogyasztóiár-kiegészítés csökkenést.
Az ÁFA-emelés a tömegközlekedési viteldíjak állami támogatásaként a tömegközlekedési szolgáltató által kapott nettó fogyasztói árkiegészítés 4,2 százalékos csökkenését idézi elő, mely éves szinten eléri a 63,8 millió forintot. Az ÁFA növekedése éves szinten 196 millió forint többletkiadást jelent az utasok számára. A jövedéki adó emeléséből adódó többletkiadás a szolgáltató számára éves szinten megközelítőleg 30 millió forint. Mindezen tényezők – végeredményben az állam költségvetési politikája – következtében éves szinten megközelítőleg bruttó 290 millió forintos többletkiadással kell az új tarifák esetében számolni.
A jelenlegi rendszerben alkalmazott kombinált teljes árú bérletek áránál az összevont kombinált bérletszelvény ára bruttó 1090 forinttal lesz alacsonyabb, ami 18,5 százalékos díjcsökkenést jelent az utasok számára. Az eddig kizárólag autóbuszokra érvényes bérletet vásárlók, akik a Debrecenben rendszeresen utazók 50-60 százalékát teszik ki, számára az új bérlet ugyan valamivel többe kerül majd – mintegy 3 darab vonaljegy árának megfelelő összeggel – viszont előny, hogy az új, egységes bérlet valamennyi helyi tömegközlekedési eszközre érvényes lesz. Az eddigi villamos-troli bérletek ára ugyan jól érzékelhetően emelkedik az összevont bérlet bevezetésével, de a tapasztalatok és a felmérések azt mutatják, hogy akik eddig villamos-troli bérletet vásároltak, azok közül sokan havi szinten több alkalommal is igénybe veszik az autóbuszos közlekedést vonaljegy vásárlásával. Ez a hatás az utasok 12 százalékát érintené. Az új egységes bérlet díja egyébként azonos vagy alacsonyabb, mint számos hazai nagyvárosokban alkalmazott hasonló díj.
Az új egységes bérletrendszer kialakítását alapos felmérés, közvélemény-kutatás előzte meg. Ennek eredménye például az is, hogy a szakaszhatárok megszűnnek, így például Józsáról átszállás nélkül lehet eljutni a belvárosba vagy akár a város másik végébe is.