A 2015-ös év fellendülést hozott a hazai személy- és haszongépjármű piacon, igaz, a bázis nem volt túl magas. Az új személygépkocsik vásárlóinak közel 80%-a szakértői becslés szerint vállalkozás volt, a lakosság inkább a használt szegmensből szemezgetett, ahol szintén rekordot döntő forgalom volt. Elvben minden adott ahhoz, hogy 2016-ban is jól alakuljon az új és a használt személygépkocsik, haszonjárművek piaca.
A GKI Gazdaságkutató Zrt. 2015 decemberében felmérte a vállalkozások 2016-os vásárlási szándékait, a válaszoló cégek száma 1100 volt. Ezeknek egyaránt csaknem egyharmada tervezi idén személygépkocsi illetve valamilyen haszongépjármű vásárlását.
A gépjárművek beszerzésekor a saját forrás súlya 50% lesz, ugyanakkor igen nagy arányban akarnak a cégek lízinget is igénybe venni (a beszerzési érték 40%-a erejéig), míg hitelből csak a költségek 10%- át fedeznék. Ennek oka valószínűleg az, hogy a lízing az NHP egyik kedvezményezett területe, így igen kedvező finanszírozási feltételeket tudnak a lízingcégek nyújtani a vállalkozások számára.
A lízing gépjármű-finanszírozásban betöltött kiemelkedő szerepét jól mutatja az is, hogy a vállalkozások 25%-a csak lízing konstrukciót használna ezen beszerzések esetében, s további 12%-uk is a beruházott érték több mint felét lízing segítségével fedezné. A cégek 8%-a esetében a lízing és az egyéb finanszírozási források megoszlása a tervek szerint 50-50% lenne.
Ugyanakkor a vállalatok fele jelenleg nem gondol arra, hogy gépjármű-beszerzéseit lízing segítségével is megvalósíthatná. Az NHP 2016-ban megkezdődő kivezetése következtében a lízing finanszírozása is új, piaci alapokra helyeződik. Emiatt kérdéses, hogy a gépjármű-beszerzés vállalatok által tervezett arányai valóban fennmaradnak-e.
Mivel azonban a lízing számviteli előnyei megmaradnak, a lízingpiac minden bizonnyal 2016-ban is növekedésre lesz képes.
GKI