Az elmúlt hónapokban a médiában és a kormányzati kommunikációban az érettségit nyújtó középfokú oktatás visszaszorítására irányuló tervek láttak napvilágot. Ezek a tervek szervesen illeszkednek egy sor, már meghozott intézkedéshez: a szakközépiskolák és szakiskolák közötti arányok megváltoztatásához; a szakiskolai oktatás, ezen belül különösen a közismereti képzés megkurtításához; a szakiskolai tanárokkal szemben támasztott képzettségi követelmények lazításához....
....a szakiskolák gazdasági minisztériumi felügyelet alá helyezéséhez; az iskolaköteles kor leszállításához, és általánosságban ahhoz a vízióhoz, mely szerint a magyar gazdaságnak kevesebb általános képzésre és több “hadra fogható szakmunkásra” van szüksége, az oktatási rendszernek jobban kell illeszkednie a “munkaerőpiaci igényekhez”.
Ebben az összeállításban olyan tényeket ismertetünk, melyek rámutatnak, hogy az
érettségit nyújtó képzés visszaszorítása hibás ténymegállapításokból és megalapozatlan
vélekedésekből indul ki, kontraproduktív lépés, ami nem javítja, hanem rontja a munkaerő-
kereslet és kínálat illeszkedését, rombolja a magyar gazdaság növekedési képességét és
súlyosbítja a társadalmi egyenlőtlenségeket.
Állításainkat zömmel a legnagyobb hazai adatfelvételeken nyugvó – magyarázatokkal is
kiegészített – ábrákkal és táblázatokkal támasztjuk alá, melyekre F1-F16 néven hivatkozunk.
Ahol szükséges és lehetséges, hosszabb időszakra vonatkozó idősorokat közlünk. A
felhasznált adatok segítségével számos kutatás folyt az Akadémia falain belül és kívül, melyek megerősítik az itt közölt táblákból-ábrákból kibontakozó képet.
A felhasznált adatbázisok nyilvánosak, mindenkinek módjában áll, hogy az itt bemutatottakkal esetlegesen szemben álló tényállításokat fogalmazzon meg, és azokból eltérő – de szintén tényeken nyugvó – következtetéseket vonjon le.
Bízunk benne, hogy az oktatás jövőjével kapcsolatos viták a jövőben csakis adatokkal alátámasztott érvek alapján folynak majd és a reformelképzelések is ilyenekből indulnak ki. Ehhez kívánunk hozzájárulni azoknak a megfigyeléseknek azismertetésével, melyeket a legfontosabbnak tartunk a középfokú oktatás helyzetének és kívánatos fejlődési irányának megítéléséhez:
A közhiedelemmel ellentétben, a középfokú szakképzés a rendszerváltást követően
nem szorult vissza.
A munkaerőpiacon az érettségivel rendelkezők sikeresebbek, foglalkoztatásuk
magasabb, többet keresnek és kisebb arányban kényszerülnek segéd- és betanított
munka végzésére. Ezek a különbségek kimutathatók a hasonló foglalkozást űzők
körén belül is.
A szakközépiskola és a gimnázium nagyobb mértékben fejleszti a munkában és a
hétköznapi életben nélkülözhetetlen alapkészségeket, mint a szakiskola. Ez hasonló
családi környezetből érkező és azonos általános iskolai eredményekkel rendelkező
tanulókat összehasonlítva is igaz marad.
Az alkalmazkodóképességet megalapozó kompetenciáknak köszönhetően az érettségi
lassabban veszít a piaci értékéből, mint a szakmunkás oklevél. A jobb általános
készségek segítik a munkavállalást abban a környezetben, ahol a kereslet az írásolvasásigényes
munkahelyek felé tolódik el.
A tervezett magyarországi reformok a célként megjelölt duális képzés természetének
félreértéséről tanúskodnak. A mintaként emlegetett szakképzési rendszerekben a
tanulók lényegesen több közismereti képzést kapnak, a végzettek pedig sokkal kevésbé
kötődnek a fizikai szakmunka világához, mint nálunk.
A tervezett intézkedések szűkítik a felsőoktatás merítési bázisát, növelik az egyébként
is meglevő felsőoktatási lemaradásunkat, és a korai szelekcióval elkövetett első- és
másodfajú hibák miatt rontják a főiskolai és egyetemi képzésre jogosultak átlagos
minőségét. A „felesleges” egyetemi képzésekről, a „piac által nem igényelt”
végzettségekről szóló toposzok nagyrészt hamisak, és mint ilyenek, nem szolgálhatnak
hivatkozási alapul az érettségit adó középfokú oktatás visszaszorításához.
Az érettségit adó középiskolai képzés leépítése fékezi a társadalmi mobilitást és növeli
a társadalmi egyenlőtlenségeket.
A tervezett reformok szembe mennek a magyarhoz hasonló fejlett piacgazdaságokban
megfigyelhető folyamatokkal és az azokat segítő politikával.
A teljes tanulmány itt olvasható:
file:///C:/Documents%20and%20Settings/user/Dokumentumok/bwp1501.pdf