Drága bosszúságok „korkedvezménnyel” avagy a termékbemutatók kálváriája

Jegyzet - 2011-07-08

Újfent megnőtt az olyan fogyasztói panaszok száma, amelyek a termékbemutatókkal kapcsolatos megtévesztésekről számolnak be. Eredeti bőrként reklámozott, csavarjait hullató műbőr-masszázsfoteleket, az első használat után berozsdásodó, eldeformálódott „rozsdaálló” étkészletet és a vállalkozások korántsem fogyasztóbarát magatartását kifogásolják többek közt a fogyasztók.

A termékbemutatókkal kapcsolatos problémák és visszásságok nem új keletűek. Sajnálatos módon azonban még mindig nem csökkent azon vállalkozások száma, akik a fogyasztók hiszékenységére alapozva az idős és beteg embereket célozzák meg termékbemutatóikkal, ahol akár félmilliós vételárért cserébe árulnak használhatatlan, rossz minőségű termékeket.

 

 Teszik ezt annak ellenére, hogy az említettek köre a fogyasztók speciálisan védendő csoportjának minősül. A különféle betegségben szenvedők egyértelműen hiszékenyebbek és érzékenyebben reagálnak ugyanis az olyan termékek kapcsán, amelyeknek valamely jótékony egészségügyi hatást tulajdonítanak. Emiatt ezt a fogyasztói kört kiemelt védelemben kell részesíteni, velük szemben ugyanis sokkal könnyebb a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat megvalósítása.

 

 Ráadásul a vállalkozások magatartása sokszor irányul a vonatkozó kormányrendelet kijátszására, így az amúgy kötelező tájékoztatási kötelezettséget sokszor ködösen, félreérthetően fogalmazva építik be szerződéseikbe, ezzel megpróbálva azt a látszatot kelteni, hogy ők a vonatkozó kötelezettségeknek maradéktalanul eleget tettek.

 

 Ha pedig a fogyasztó él az indokolás nélküli elállási jog lehetőségével, akkor is gyakorta felszólítják őt arra, hogy személyesen vigye vissza a terméküket az akár több száz kilométerre fekvő székhelyre vagy telephelyre. Nem ritka, hogy erre időpontként csupán egy napot adnak meg, azon belül is akár irreális, maximum kétórás intervallumban, hivatkozva a vezetőség rendkívüli elfoglaltságára, több tízezer forintos szállítási költségbe verve ezzel a fogyasztót, amely már aránytalan érdeksérelemmel járhat.

 

 A fogyasztóknak tudniuk kell, hogy termékbemutatók esetén, ha nem az üzletben vásárolták meg a terméket, akkor a termék kézhezvételétől számított 8 munkanapon belül indokolás nélkül elállhatnak a szerződéstől. Ez azt jelenti, hogy vissza kell kapniuk a teljes befizetett vételárat. Ha esetleg kapcsolt hitelszerződést kötöttek a vételár kiegyenlítésére, akkor az indokolás nélküli elállási jog gyakorlása a hitelszerződést is felbontja. Végül, a vállalkozásnak kötelessége írásban tájékoztatni a fogyasztót az előbb ismertetett elállási jog gyakorlásának lehetőségéről és határidejéről. Ha ugyanis ezt elmulasztja, akkor a szerződést semmisnek kell tekinteni, így ekkor a befizetett vételár ismét visszajár.