A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) 13,5 millió forintos bírságot szabott ki az EsoTV Magyarország Kft.-re az általa készített és több televíziós csatornán adásba kerülő EZO.TV című műsor miatt, mivel megállapította, hogy a vállalkozás agresszíven ösztönözte betelefonálásra a nézőket, és megsértette a szakmai gondosság követelményét - közölte a versenyhivatal kedden.
A GVH vizsgálata megállapította, hogy az EZO.TV műsoraiban elhangzó és látható közlések ellenére a betelefonálók vagy nem kerültek rögtön adásba
vagy egyáltalán nem jutottak be, illetve esetenként nem az általuk kiválasztotthoz kapcsolták be őket.
A vizsgálat során a GVH megállapította: a műsorvezető és a műsorban megjelenő szöveges tájékoztatások, feliratok szisztematikusan, egymásra épülve, folyamatosan azt az üzenetet közvetítik a fogyasztók felé, hogy éppen egyetlen fogyasztó sem kezdeményez telefonhívást, így azonnal segítséget kaphatnak aktuális problémáikra. A kihagyhatatlan megoldásokat, a visszautasíthatatlan segítséget hangsúlyozó kifejezésekkel sürgetően arra ösztönözték a fogyasztókat, hogy azonnal telefonáljanak.
Arra azonban nem hívták fel a figyelmet a GVH közleménye szerint, hogy a telefonhívás nem garantálja a közvetlen műsorba kapcsolást és azt sem, hogy az általuk kiválasztotthoz kerülnek. Arról sem tájékoztatták a fogyasztókat, hogy a várakozás időtartamát és a bekapcsolásra nem kerülő hívásokat is kiszámlázzák, miközben a várakozás alatt jellemzően elhangzott a „kérem tartsa a vonalat” üzenet, ami várakozásra ösztönözte a telefonálókat.
A GVH megállapítása szerint az EZO.TV műsor a várakozási jellemzők miatt valójában több szerencseelemet, bizonytalansági faktort tartalmaz, így a műsor alapvetően nem különbözik azon interaktív betelefonálós műsoroktól, ahol a fogyasztó valamilyen nyeremény miatt emelt díjjal betelefonál a játékba, ahova a bekerülési esély is alacsony a véletlenszerű bekapcsolás miatt.