Az APEH közleménye a számla, egyszerűsített számla, nyugta nyomtatványokkal kapcsolatos változásokról

Jogtudor - 2007-07-03

1. A 2007. január 1. előtt legyártott nyugta és számla nyomtatványok forgalmazhatósága megszűnik 2007. július 1-től és azok csak 2007. december 31-ig használhatók fel.

A 2007. január 1-jét megelőzően előállított és nyilvántartásba vett nyomtatványokat a felhasználóknak 2007. december 31. napjával le kell zárni.

A fel nem használt bizonylatokat az előállítóknak, az értékesítőknek és a felhasználóknak - utólag is ellenőrizhető módon, bizonylattal alátámasztottan, a rájuk vonatkozó selejtezési szabályoknak megfelelően - 2008. január 31-ig selejtezni kell.

Célszerű a nyomtatványok beszerzése során a fentiek figyelembe vétele, mert e rendelkezések megsértése esetén a nyomtatvány (pl. a 2007. június 30. után vásárolt, 2007. január 1-jét megelőzően előállított nyugta, számla) nem minősül adóigazgatási azonosításra alkalmasnak, így szabályos bizonylatként nem használható fel.

A 2007-ben beszerzett nyomtatványoknál a nyomtatványt beszerző adózó a beszerzésről szóló számlából tudhatja meg, hogy a nyomtatvány mely évben került előállításra. 2007. első félévében a nyomtatványértékesítésről kiállított számlában a nyomtatvány értékesítője a nyomtatvány előállításának évét is köteles feltüntetni a számlában.

2. Nem kell az APEH-tól sorszámtartományt kérni az alábbi esetekben:

•          A nyugta funkcióját is betöltő, de elsősorban szolgáltatás igénybevételére feljogosító jegyek, belépők [pl. parkolójegy, belépőjegy, uszoda-és strandbelépő, vagy színházjegy, vonat-, hajó-, kisvasútjegy stb.] előállításához, ha azon előre nyomtatottan szerepelnek a kibocsátó adatai, még akkor sem, ha egyébként tartalmuk alapján alkalmasak a kézzel kiállított nyugta funkciójának betöltésére is.

E nyomtatványok zárt rendszerű elszámoltathatóságát szigorú számadás alá vonással, illetve a tőpéldányokon keresztüli hiánytalan elszámolással biztosítani kell.

•          A vizitdíj, kórházi napidíj bizonylatolására alkalmas nyomtatványok előállításához, mivel a vizitdíj, kórházi napidíj sajátos jogi szabályozása miatt nem minősül szolgáltatásnyújtás ellenértékének, így nem tartozik az Áfa törvény tárgyi hatálya alá, ezért az ezt dokumentáló bizonylat sem tartozik az Áfa törvényben tárgyalt bizonylatok körébe.

•          Az Áfa törvény fentebb hivatkozott jogszabályhelyei alá nem tartozó nyomtatványok előállításához, melyeket a felhasználó (jogszabályi előírás vagy saját döntése alapján) szigorú számadás alá von (pl. CMR fuvarokmány, szállítólevél, felvásárlási jegy, belső bizonylatok stb.).

Természetesen a felsorolt nyomtatványokat is el kell látni sorszámmal, de ezeket nem az APEH jelöli ki, így pl. ezen nyomtatványokról nem kell a nyomtatványforgalmazóknak az APEH felé adatot sem szolgáltatnia.

 

 3. Fontos, hogy továbbra is az APEH határoz meg sorszámot minden, az Áfa törvényben meghatározott tartalmi elemeket tartalmazó számla (egyszerűsített számla) nyomtatvány nyomdai előállításához, tehát a kibocsátó adózó adatait előre nyomtatottan tartalmazó számlához is.

4. Az APEHhonlapján (a „www. apeh.hu / adatbázisok lekérdezése / nyomdai sorszámintervallumok”címszó alatt) hozzáférhető az APEH által kijelölt sorszámtartományok nyilvántartása. Az adatbázisban a lekérdezés a nyomtatvány-előállító neve, a bizonylat fajtája, és a bizonylat sorszáma szerint lehetséges.

 

 

 

APEH Észak-alföldi Regionális Igazgatósága