Közérdekű keresettel érte el a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) hogy két, üdülési joggal kapcsolatos megtévesztések miatt elmarasztalt cég ügyfelei könnyebben és gyorsabban kaphassanak kártérítést; a bíróság döntése egyszerűsített jogérvényesítésre nyújt lehetőséget a sérelmet szenvedett fogyasztóknak.
A GVH hétfői közleményében felidézte: 2018-ban állapították meg, hogy két vállalkozás - az Exch-Immo Kft. és a Club Hotels Europe Ingatlanhasznosító Kft. - megtévesztette a fogyasztókat üdülési jogaik eladásáról szóló ajánlataikkal. A versenyhivatal együttesen mintegy 41 millió forintos bírságot szabott ki a cégekre, az érintett fogyasztók magánjogi kárainak enyhítésére viszont hatáskör híján nem volt közvetlen lehetőségre.
Mivel a jogsértés a fogyasztók széles körét érintette, a versenyhatóság közérdekű keresettel élt a bíróságnál, kérve a jogsértés megállapítását valamennyi érintettre, vagyis a perben nem álló, de érdekelt fogyasztókra is kiterjedő hatállyal. A Fővárosi Törvényszék jogerős döntésében helyt adott a versenyhatóság közérdekű keresetének, így valamennyi fogyasztóra kiterjedő hatállyal megállapította, hogy a két vállalkozás jogsértő magatartást tanúsított.
A GVH hangsúlyozta, hogy a bíróság döntése minden olyan fogyasztót érint, aki üdülési jogának értékesítése céljából szerződéses viszonyba került a cégek valamelyikével a jogsértés időtartama alatt. Az ügyfelek mostantól a vállalkozásokkal szemben polgári perben egyszerűen érvényesíthetik kárigényüket. A döntés alapján a jogsértés ténye ugyanis bizonyítottnak tekintendő, így az érintett fogyasztóknak a bírósági eljárások során elég csak bemutatniuk a cégekkel kötött szerződésüket.
Az üdülési jogokkal kapcsolatos megtévesztések azonos sémára épülnek: a cégek személyes egyeztetésekre csalogatják be a fogyasztókat azzal kecsegtetve, hogy segítséget kapnak meglévő üdülési joguk értékesítéséhez. Az egyeztetésen a cégek elhitetik, hogy a sikeres értékesítés érdekében szükséges a már meglévő üdülési jog bővítése, vagy újabb üdülési jog vásárlása. Ezt követően azonban az ügyfelek nem kapnak valós segítséget üdülési joguk továbbértékesítésében, így az eredetinél is kedvezőtlenebb helyzetbe kerülnek - ismertette a versenyhatóság.
A GVH jelezte, hogy korábban már felhívták az üdülési joggal rendelkezők figyelmét a jogsértő módszerekre, és az utóbbi időben érkező jelzések alapján továbbra is óvatosságra intenek minden érintett fogyasztót.