Megújul az egészségügyi szakfelügyeleti rendszer

Jogtudor - 2012-11-03

2012-ben az állam átvette a fekvőbeteg-intézeteket, illetve az integrált járó- és fekvőbeteg intézeteket. Ezek fenntartója a Gyógyszerészeti és Egészségügyi Minőség- és Szervezetfejlesztési Intézet (GYEMSZI) lett. Ezzel egy időben viszont azóta a GYEMSZI látta el ezen intézmények hatósági felügyeleti tevékenységet is.

Jogi szempontból viszont összeférhetetlen, hogy hatósági eszközökkel ellenőrizze a saját maga által fenntartott intézményeket. Ezért a kormány úgy döntött, kettéválasztja az egészségügyi szolgáltatók két típusú ellenőrzését.

    A  jövőben az egészségügyi szolgáltatók, orvosok hatósági szakfelügyeleti ellenőrzéséért az Országos Tisztifőorvosi Hivatal (OTH), míg a minőségügyi ellenőrzésért a GYEMSZI lesz a felelős.

 

    Az Emmi közleménye szerint az Egészségügyi Szakmai Kollégium javaslata alapján az országos tiszti főorvos gondoskodik a szakterület szerinti szakfelügyelői névjegyzék összeállításáról, hatósági szakfelügyeleti feladat esetén az OTH, illetve a kormányhivatal népegészségügyi szakigazgatási szerve erről a listáról választja ki azt a szakértőt, aki a konkrét felkérésnek eseti megbízás alapján tesz majd eleget.

    A minőségügyi felülvizsgálati rendszer keretében állandó megbízású minőségügyi szakfőorvosokból, illetve szakterületi vezetőkből álló hálózat jön létre, ugyancsak minden szakterületen. Az állandó státuszú szakfőorvosokat pályázaton választják ki, számukra a GYEMSZI rendszeres módszertani képzést nyújt. Szükség esetén munkájukat további szakértőkből álló, a feladatnak megfelelően összeállított ad-hoc munkacsoport is segíti, eseti megbízás alapján - olvasható az Emmi közleményében.