Az Amazonhoz hasonló elektronikus kereskedelmi platformok nem minden esetben kötelesek telefonszámot bocsátani egy szerződés megkötését megelőzően, azonban olyan kommunikációs csatornát igen, amely lehetővé teszi a fogyasztó számára, hogy gyorsan és hatékonyan kapcsolatba tudjon lépni vele - közölte döntését az Európai Unió Bírósága szerdán.
Egy német fogyasztói érdekvédelmi szervezet azért indított pert, mert az Amazon EU kereskedelmi társaság, amely kizárólag internetes oldalon értékesít termékeket, a szervezet szerint nem ad megfelelő kapcsolatfelvételi lehetőséget, noha a német törvények kötelezik a kereskedőt, hogy minden szerződés megkötése előtt minden körülmények között adja meg telefonszámát.
A jogvitában eljáró német szövetségi legfelsőbb bíróság arra kíván választ kapni az európai bíróságtól, hogy ellentétes-e a fogyasztók jogairól szóló uniós irányelvvel egy ilyen nemzeti szabályozás. Illetve arra, hogy az Amazonhoz hasonló kereskedők alkalmazhatnak-e más kommunikációs eszközöket, például azonnali üzenetküldést vagy telefonos visszahívást biztosító rendszert.
Ítéletében a luxembourgi székhelyű uniós bíróság kimondta: az uniós irányelvvel ellentétes az ilyen nemzeti szabályozás. Azt hangsúlyozta, hogy az irányelv nem kötelezi a kereskedőt hogy telefonvonalat vagy faxvonalat, illetve új e-mail-címet létesítsen azzal a céllal, hogy lehetővé tegye a fogyasztók számára, hogy vele minden körülmények között kapcsolatba lépjenek. Az irányelv csak arra kötelezi a kereskedőt, hogy bocsásson a fogyasztó rendelkezésére legalább egy, a közvetlen és hatékony kommunikációt garantáló kommunikációs eszközt.
Az uniós irányelv célja a magas szintű fogyasztóvédelem megteremtése, a kereskedőkkel kötött ügyleteik során a tájékoztatásuk és a biztonságuk garantálása révén - tette hozzá az uniós bíróság.