A magyar borászat jövőjét évtizedekre meghatározhatják a mostani fejlesztések, a termelőknek igazodniuk kell a piacot hosszú távon formáló változásokhoz. Ezt mondta az Agrárminisztérium (AM) mezőgazdaságért és vidékfejlesztésért felelős államtitkára pénteken Budapesten, a Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetem (MATE) Szőlészeti és Borászati Intézetének termékbemutatóján.
Feldman Zsolt hangsúlyozta, hogy a magyar borászat hagyományai nem merülhetnek feledésbe, de reagálni kell a körülmények változására. A termelőket komoly kihívás elé állítja kereslet csökkenése, Európában ugyanis az utóbbi 10 évben csaknem negyedével esett vissza a borfogyasztás. A magyar szőlészek és borászok hatalmas tudást halmoztak föl, de a termékfejlesztéseik hosszú távon csak akkor lehetnek eredményesek, ha figyelembe veszik a jövő vásárlóinak igényeit - hívta fel a figyelmet.
Az államtitkár szerint a vevői döntéseket az árfekvésen és a minőségen túl számos szempont befolyásolhatja a csomagolástól kezdve az alkoholszintig. Aki ültetvényt telepít, üzleti stratégiát készít, annak figyelembe kell vennie, hogy a mai fiataloknak, vagyis a következő évtizedek fogyasztóinak a bor a szórakozás, az élményszerzés része.
- mondta.
Nem szabad tehát azt csinálni, amit 20 éve, helyette azt kell látni, hogy mi lesz 20 év múlva, és ennek megfelelően kell az innovációkat irányozni, a termékkínálatot megtervezni - fogalmazott Feldman Zsolt. Közölte egyúttal, hogy a tavasszal megjelenő innovációs beruházási támogatás a fogyasztói igények változásához igazodva olyan fejlesztéseket segít, amelyek innovatív borászati termékeket vagy újfajta csomagolóanyagokat állítanak elő.