Az iskolaváros oktatási koncepciója koncepció nélkül

...kontra - 2007-11-21

Debrecen Megyei Jogú Város közoktatási intézményhálózata országosan elismert és színvonalas közszolgáltató rendszer.

Ezért is kiemelt jelentősséggel bír városunk közoktatási feladatai megszervezéséhez szükséges 2007–2012-ig terjedő időtartamra vonatkozó Intézkedési Terve, melynek tartalmaznia kell a jövőt tekintve a közoktatási feladat-ellátási, intézményhálózat-működtetési és fejlesztési tervét.

A szocialista frakció véleménye szerint a közgyűlés elé terjesztett dokumentum sem tartalmilag, sem formailag nem felel meg Debrecen hagyományokra épülő iskolaváros jellegéből adódó, s ezen státuszának tudatos megtartására törekedő jövőbeli feladatainak.

Inkább tekinthető első olvasatú vitaanyagnak mintsem városunk jövőjét meghatározó közoktatási fejlesztési tervnek.

Nem tartalmaz átfogó az előzményekre épülő helyzetelemzést.

Hiányoljuk azon elemzések kivonatát, melynek eredményeire építve (pl.: demográfiai mutatók, infrastruktúra, férőhelyek, jelenlegi és prognosztizálható csoportlétszámok, kihasználtsági mutatók, SNI stb.) elkészülhetne a helyzetelemzés összegzése, majd a megoldandó problémák feltárása.

Célszerű, hogy a tényfeltáró anyagok a koncepció megalkotása során felhasználásra kerüljenek, mert egyrészt a város közoktatásának aktuális helyzetét elemzik, másrészt értékes támpontokat adnak hosszabb távra szóló koncepció elkészítéséhez. Figyelmen kívül hagyásuk felelőtlenség.

Rendszerszemléletű oktatási koncepcióra van szükség, ahol tisztában vagyunk a jelenlegi (azaz bemeneti) állapottal és ebben az esetben nagy valószínűséggel a kívánt eredményt érhetjük el a kimenetben, de csak akkor, ha a rendszer elemei egymásra épülnek.

Talán ennek következménye, hogy a munka lezárásához szükséges összegzés el sem készült.

Mindezek ismeretében határozható meg megalapozottan Debrecen város oktatási koncepciója.

Általánosságban megfogalmazásra kerülnek az Intézkedési Terv alapelvei, Debrecen város oktatáspolitikai céljai, azonban hiányzik az intézménytípusokra lebontott fejlesztés irányainak meghatározása. Ötletszerűen kiragad egy-egy fejlesztési területet beépítve az intézményvezetők elképzeléseit a teljesség igénye nélkül.

Különösen hiányos a koncepció a szakképzés, a középiskolák és a kollégiumok működtetése fejlesztése területén.

 

Formáját tekintve a bevezetés a tartalomjegyzék és az összegzés hiánya a legszembetűnőbb.

Az óvodai nevelés kapcsán a koncepció célkitűzései között szerepel 3 óvoda működésének felülvizsgálata. Mit jelent ez? Félő, hogy a nevezett óvodák megszüntetéséről van szó! Újabb pedagógusok kerülnek az utcára! Ez nem fejlesztés, hanem leépítés! Minden fórumon hangsúlyozzuk a környezeti nevelés fontosságát ebben a korban! Az anyag semmilyen utalást nem tesz a környezettudatos magatartás kialakításának lehetőségeire!

Nem szerencsés a gyógytestnevelés irányításának központosítása. Ehelyett az intézményekben kell biztosítani a gyógytestnevelés személyi és tárgyi feltételeit. A felállított diagnózis figyelembevételével szükséges a gyógytestnevelésben résztvevő csoportok kialakítása.

Semmilyen utalást nem tesz a koncepció a nem szakrendszerű oktatás 5-6. évfolyamon történő bevezetésének mikéntjéről.

Semmilyen koncepciót nem találunk Debrecen nagy múltú oktatási intézményeivel (Ady Endre Gimnázium, Fazekas Mihály Gimnázium, Bethlen Gábor Közgazdasági Szakközépiskola és Szakiskola, Tóth Árpád Gimnázium) kapcsolatban. Komoly feladat hárulhat ezen intézményekre, hisz csak a múlt értékeire alapozva megőrizni hírnevet, értékeket szinte lehetetlen. Ezen az iskolák számára is szükséges olyan működési, fejlesztési koncepciót felajánlani mely még inkább növeli az oktatás színvonalát.

A kollégium szerepét szállodai szinten kezeli, hiszen csak a férőhelyek maximális kihasználására koncentrál. A kollégiumok (szakkollégiumok) szakmai munkájának fejlesztéséről semmilyen elképzelése nincs a városvezetésnek!

A fejlesztendő feladatok kapcsán nem nevezi meg a szükséges anyagi forrásokat.

 

Összességében az MSZP Frakció véleménye az, hogy a dokumentum nem használja ki a város közoktatásának fejlesztésben rejlő lehetőségeket, nem veszi figyelembe a munkaerő piac igényeit, visszafejleszti, de legjobb esetben is konzerválja a kialakult állapotot! Érdemi tárgyalása, az intézményvezetőkkel történő szakmai egyeztetetés, és a szakértői vélemények beépítése utáni átdolgozást követően a következő közgyűlésen történjen meg.

 

MSZP debreceni önkormányzati frakciója