Lakos Eszter, a Tisza Párt EP-képviselője kiemelte: Európának nyitottnak kell maradnia a Kínával való együttműködésre, azonban ez nem növelheti túlzottan a gazdasági kitettséget.
"A nemzeti szuverenitást büszkén védő magyar kormány ezzel szemben európai cégek helyett a kínai autó- és akkumulátorgyárak óriás beruházásait támogatja. Ezek a gyárak az európai versenytársakhoz képest gyakran rosszabb munkakörülményeket biztosítanak, helyi helyett főként ázsiai munkaerőt alkalmaznak, továbbá szélsőségesen terhelik a környezetünket" - fogalmazott.
Úgy vélte, ezek a "zöldmezősnek nevezett" beruházások értékes mezőgazdasági földeket vonnak el a termeléstől, ami miatt a helyi gazdák érdekei is sérülnek. A képviselő szerint a BYD kínai cég új magyar autógyára kiskaput biztosít a kínai elektromos autókra kivetett európai importvám megkerülésére.
Lakos Eszter szerint "ez a gazdaságpolitika az 1000 milliárd forint körüli beruházási támogatások ellenére kudarcot vallott: az akkumulátorgyártás 2024 nyarára egy év alatt 32 százalékot esett".
A politikus hanGsúlyozta: a "környezetszennyező és gazdaságilag nem hatékony kínai gyárak" helyett olyan beruházásokat kell támogatni, amelyek a hazai autóipar hozzáadott értékét növelik és minőségi munkahelyeket hoznak létre.
"Kérem az Európai Bizottságot a rendelkezésére álló eszközökkel ellenőrizze a vonatkozó környezetvédelmi előírások betartását, a fenntartható fejlődést érdekében Európában és Magyarországon" - mondta.