Sajnálatosnak tartjuk azonban azt, hogy miután Gőgös képviselő úr a parlamenti vitában nem fejtette ki álláspontját az E85-ös üzemanyag jövedéki adójának módosításakor, a közleményében sem szakmai indokokkal érvelt. Ezzel szemben az üzemanyag-forgalom 1 %-át alig kitevő E85-ös üzemanyag adótámogatásának újragondolását egy sor szakmai érv indokolja: a környezet- és klímavédelem szempontjából sokkal hatékonyabb, ha az állam a lakások hőszigetelésére (például a napkollektorok elterjesztésére) ad támogatást. Az alkohol ilyen felhasználásának támogatása a legdrágább módja a CO2-kibocsátás csökkentésének. Az EU értelmezése szerint az állami támogatás kedvezményezettje nem a fogyasztó, hanem az E85 gyártója, forgalmazója kell, hogy legyen. Ugyanakkor az állami támogatásnak szigorú szabályai vannak és a túltámogatás az E85 forgalmazóit hozná nehéz helyzetbe, mert utólag kamatostól kellene visszafizetni a többlettámogatást. A módosítás után a jelenlegi 102 Ft-os literenkénti állami támogatás nem változik drasztikusan, hiszen még mindig 68 Ft-ot fog kitenni. Fontos látni, hogy az adóemelés nem lehetetleníti el sem a gyártást sem a forgalmazást, csak az E85-ön belföldön elérhető extra profitot szünteti meg, de legalábbis csökkenti. Az esetlegesen csökkenő belföldi keresletet pedig export értékesítésével lehet ellensúlyozni. A gáz- illetve villanyfűtés túlzottan kedvező ára annak idején félrevezette a fogyasztókat, ennek megismétlődését el kell kerülni. A bioetanol állami támogatásának rendezésével számos szakmailag meghatározó tényezőt kell mérlegelni, melyet a kritikusok nem vesznek tudomásul, inkább személyeskedő hangvételt engednek meg maguknak. A KDNP frakciója bízik abban, hogy a tartalmas, érdemi vita után, Gőgös képviselő úr is belátta volna az adókedvezmény mérséklésének indokoltságát.
Kiadó: Kereszténydemokrata Néppárt (KDNP)
OS